
Nu har Switch 2 som bekant varit ute några veckor och många av oss har hunnit testa på möjligheten att spela Gamecube till den, komplett med möjligheten att använda originalhandkontroll och dessutom kolla på originalstartsekvensen med dess olika ljudeffekter.
Utbudet såhär långt är inte direkt jättestort, men inkluderar ändå The Legend of Zelda: Wind Waker, Soulcalibur II och F-Zero GX - där det mittersta är en Bandai Namco-titel och sistnämnda utvecklades av Sega. Därmed står det klart att det inte bara kommer lanseras Nintendo-spel till tjänsten, och det öppnar ju upp för massor av möjligheter när det kommer till bakåtkompatibiliteten.
Och det här är något jag verkligen hoppas att Nintendo satsar på framgent, för Gamecube är undantaget Wii U den största konsolflopp Nintendo haft. Och det kan endast beskrivas som galet oförtjänt. För även om Nintendo gjorde det svårt för sig med små skivor och en udda handkontroll, så var det en oerhört fin hårdvara som i sina bästa stunder erbjöd grafik som även Xbox (det då ledande formatet ut ett prestandamässigt perspektiv) hade svårt att matcha.
Men en flopp var det, och många har därför missat spelen, och jag tycker nu att det är dags för en kulturgärning där Nintendo och deras partners bör bjuda på det bästa formatet har att ge till Switch 2. Och observera nu att detta är utgångspunkten, spelen ska alltså vara roliga att spelas idag och kännas motiverade att inkludera. Efter remaken av Resident Evil 4 finns exempelvis mindre anledning att inkludera originalet här, vilket är orsaken till att det inte får vara med, medan ett spel som Killer7 tyvärr åldrats väldigt dåligt och därför saknas även det.
Det är alltså inte en lista över Gamecubes bästa spel, utan tolv spel som borde släppas till bakåtkompatibiliteten för Switch 2 eftersom det är spel som folk måste få chansen att uppleva i all sin briljans.
Eternal Darkness: Sanity's Requiem
Genre: Skräck / Utvecklare: Silicon Knights / Utgivare: Nintendo / År: 2002
Eternal Darkness: Sanity's Requiem var nästan mer än bara ett spel, utan även något av ett fenomen som helt förändrade vad ett spel kan vara. Äventyret har onekligen åldrats, men det håller än och att göra Silicon Knights kultklassiker bakåtkompatibelt med Switch 2 vore att bevara en unik bit av spelhistorien som skulle låta både nya och gamla gamers åter möta mörkret.
Fire Emblem: Path of Radiance
Genre: Strategi / Utvecklare: Intelligent Systems / Utgivare: Nintendo / År: 2005
Fire Emblem-serien har egentligen alltid varit bra, men ett av de absolut bästa spelen är Path of Radiance där fanfavoriten Ike gjorde sin storslagna debut. Spelet är perfekt anpassat för Switch 2 och blotta tanken på att kunna ligga på någon strand eller skumpa fram på en bussresa med detta i näven gör att saliveringen ökar.
Metal Gear Solid: The Twin Snakes
Genre: Action / Utvecklare: Silicon Knights, Konami / Utgivare: Konami / År: 2004
Det är lätt att glömma hur viktiga Silicon Knights var under Gamecube-eran, och förutom Eternal Darkness: Sanity's Requiem levererade de även en västerländsk remake av Hideo Kojimas japanska mästerverk Metal Gear Solid, med undertiteln The Twin Snakes. Att låta detta unikum samlas damm i arkivhyllan vore ett direkt tjänstefel och vi skulle älska att åter huka under kartonger, trycka ryggen mot kalla hangarväggar, höra Psychomantis utbrista "Now let me read your mind..." och se '!' uppenbara sig på den spegelblanka Switch 2 -skärmen.
Resident Evil (Remake)
Genre: Skräck / Utvecklare: Capcom Production Studio 4 / Utgivare: Capcom / År: 2002
År 2002 förvandlades Spencer Mansion från blockig nostalgi till en mer högupplöst och betydligt tjusigare mardröm, när Capcom använde ny teknik för att återberätta sin skräcksaga i uppdaterat skick. Medan del två till fyra fått påkostade remakes, förblir detta Gamecube-spel den enda nyversionen av originalet och faktum är att det står sig än idag med den perfekta blandningen av klaustrofobi, pixelperfektion och iskall panik.
Skies of Arcadia Legends
Genre: Rollspel / Utvecklare: Overworks / Utgivare: Sega / År: 2003
Skies of Arcadia står sig som ett av de bästa spelen till Dreamcast och visade tydligt vilken magi Sega var kapabla till med kniven mot strupen. När Sega pensionerade egna konsoltillverkningen gav de sin titel chansen till Gamecube under namnet Skies of Arcadia Legends, och gav en ny publik möjligheten att följa med den snälla piraten Vyse i hans kamp mot Valuan Empire. Till skillnad från så många andra serier från denna era är det helt befriat från emo, och är ett genomgående positivt och upplyftande äventyr med karaktärer som är lätta att tycka om och ett manus som tål att upplevas än idag.
Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader
Genre: Action / Utvecklare: Factor 5 / Utgivare: LucasArts / År: 2001
Under George Lucas kom i princip inga filmer och TV-serier om Star Wars, men spelen var väldigt bra och många. Under Disneys era har det paradoxalt nog varit tvärtom med massor av filmer och TV-serier, men få och mediokra spel. Då vore det skönt att bara luta sig tillbaka och njuta av ljudet från Tie Fighters som viner förbi, dundrande laserkanoner hektiska rymdstrider. Rogue Leader var inte bara teknikmagi när det släpptes, det var drömmen om att faktiskt sitta i cockpit på en X-Wing. Och vet du vad? Den drömmen har knappt åldrats alls.
Super Mario Sunshine
Genre: Plattform / Utvecklare: Nintendo EAD / Utgivare: Nintendo / År: 2002
Det här är otvivelaktigt ett av Marios allra svagaste äventyr. Men... det säger egentligen inte så mycket eftersom en Mario på dekis ändå är bättre än i princip all konkurrens. Idag vet vi att Sunshine inte är något nytt Super Mario 64, Galaxy, 3D World eller Odyssey - men det är fortfarande somrigt njutbart och utan förväntningar väntar ett annorlunda och mysigt plattformsspel som tyvärr är väldigt bortglömt.
The Simpsons: Hit & Run
Genre: Action / Utvecklare: Radical Entertainment / Utgivare: Vivendi Universal Games / År: 2003
Det här är inte bara det bästa The Simpsons-spelet (vad hände med dem förresten, när kom det senast ett bra spel med den gula familjen?) utan ett av de bästa licensspelen någonsin. Radical Entertainment levererade en veritabel GTA-utmanare med mer fanservice än någon rimligen kan tänkas behöva som var så rakt igenom underhållande aatt folk pratar om det och spelar det än idag. Och fler skulle göra det om det fick chansen till Switch 2.
Viewtiful Joe
Genre: Action / Utvecklare: Clover Studio / Utgivare: Capcom / År: 2003
I en era där Playstation 2 klev fram som tidernas bäst sålda konsol valde Capcom att först satsa stenhårt på Dreamcast och sedan Gamecube. Sistnämnda mynnade bland annat ut i Capcom Five, en samling om fem spel med bland annat Resident Evil 4 och Killer7. Det enda som platsar på denna lista är dock Viewtiful Joe, vilket var en färgkaskad av galen action och coola slowmotiontrick. Det var som att kliva rakt in i en tecknad film där varje attack kändes som en hyllning till gammal skolans serietidningar. Det här har knappt åldrats alls och Viewtiful Joe skulle totalcharma även dagens gamers - förutsatt att de får chansen att spela det. Make it happen, Capcom och Nintendo.
Virtua Striker 2002
Genre: Sport / Utvecklare: Amusement Vision / Utgivare: Sega / År: 2002
Virtua Striker 2002 var arkadfotbollens höjdpunkt när det begav sig, och levererade långt ifrån någon superstrategisk, långsam och realistisk fotboll. Det var snarare en ren adrenalinkick i bästa Sega-anda som även fick sådana som mig - som egentligen varken gillar sporten eller sportspel - att spela match efter match eftersom det var så genuint kul och actionfyllt. Switch 2 skulle absolut må bra av mer sport, och Virtua Striker har ett tomrum att fylla, om inte annat för att påminna alla om att det sannerligen inte behövs någon simulation, några licenser eller verkliga spelare för att ha kul.
WarioWare, Inc.: Mega Party Games!
Genre: Party / Utvecklare: Intelligent Systems / Utgivare: Nintendo / År: 2004
Det här är spelet som gjort att jag än idag har Gamecube lättillgänglig. Det är det överlägset bästa spelet i serien och orsaken till att så många fortfarande älskar det. Det är ultraintuititvt och bjuder på runt fem sekunder långa minispel i ett kulsprutetempo. Det är även ett spel som kan liras av 16 personer genom att kasta en handkontroll emellan sig, och eftersom grenarna är så korta blir väntetiden minimal medan spelare efter spelare elimineras. Ett absolut mästerverk som alltid bjuder på skratt.
Wave Race: Blue Storm
Genre: Racing / Utvecklare: Nintendo Software Technology / Utgivare: Nintendo / År: 2001
Här på redaktionen betraktar vi Nintendo 64-originalet som ett av de bästa spelen till konsolen. Detsamma kan kanske inte sägas om Wave Race: Blue Storm, men det hindrar det inte från att vara tidernas kanske somrigaste spel (i konkurrens med ovan nämnda Super Mario Sunshine) med lockande blått hav, palmer, soligt väder och vidsträckta stränder. Att det dessutom är väldigt roligt att spela och stödjer multiplayer för upp till fyra personer på delad skärm gör ju inte heller saken sämre. Wave Race: Blue Storm är helt unikt och vore ett underbart spel att kunna få återuppleva via bakåtkompatibilitet nu när Nintendo verkar ha bestämt sig för att det inte är en serie som ska få leva vidare.