Svenska
Gamereactor
artiklar
Bodycount

Tre banor från Bodycount

Codemasters Guildford-studio jobbar nu febrilt på Bodycount, spelet som ska ta känslan i gamla Black och föra det till HD-generationen. Elfving har testat tre banor i en tidig version av spelet...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Bodycount har otaliga gånger döpts till "den andliga uppföljaren till Black", och trots ett visst eko har denna slogan fått vår automatiska uppmärksamhet. Black var nämligen bra. Överdriven action med smattrande vapen toppat med en touch tinnitus. Men man kan förstås inte bara leva på gamla meriter och när jag sätter mig med en tre banor lång preview-version av Codemasters spel är intrycken blandade.

Jag spelar i Bodycount-läget, en poängsamlarversion där man ger sig på banor från kampanjen, när jag ger mig på det första av de tre uppdragen. Skådeplatsen är västra Afrika, närmare bestämt kåkstaden Tesanga City. Jag får reda på att milisen varit brutal mot militären och mitt uppdrag är att hitta och förhöra styggingarnas ledare om saken.

Det första jag gör är att rota genom en vapenlåda som lämpligt nog ligger rakt framför mig. Jag kan välja mellan ett par automatvapen och en hagelbrakare och utrustar mig med en av varje. Jag smyger mig genom kåkstaden. Skräpiga hus. Plåtskivor som fungerar som provisoriska väggar. Extreme Home Makeover-teamets dröm, eller möjligen mardröm. Jag får reda på att min första specialförmåga som aktiveras med styrkorset är en odödlighetsbonus. Jag pepprar min första bad guy och siktet känns lite trögt trots kalibreringar.

Bodycount
Explosiva tunnor finns det gott om. Ser det rött och plåtigt ut bör det skjutas. Som i alla andra actionspel.
Detta är en annons:

Inom kort stöter jag på en miniboss med minigun. "Mini" är dock helt fel prefix; killen stor som ett utedass och vill inget annat än se mig totaldöd. Jag kastar mig bakom en betongpelare som snabbt blir smågrus av de högkalibriga kulorna. I närheten finns lyckligtvis minor som jag plockar upp och kan kasta (en kort bit) framför mig. Efter att ha lockat fläskbossen mot mig och minorna några gånger rasar han i marken och jag kan fortsätta. Jag letar efter en signal efter avancerad teknologi, följer kompassen, trycker X och rör mig vidare mot banans slut.

En rad saker slår mig efter den första banan. Grafiken är utsmetad och inte särskilt skarp eller vacker. När jag zoomar in med siktet kan jag kika i sidled för att komma åt fler styggingar, och det systemet fungerar väl. Förstörelsen av mer eller mindre samtliga objekt som jag sett fram emot är trevlig, om än inte överväldigande. Jag ser inte så många byggnader som rasar samman, däremot är det uppfriskande att de skydd jag hukar bakom snabbt går i bitar och tvingar mig att springa vidare.

Så ger jag mig på uppdrag två. Den andra delen utspelar sig i ett högteknologiskt labb som min kvinnoröst till örsnäcksledsagare vill att jag utforskar. Det enda vi vet om stället, gömt i en bunker, är att det "ser dyrt ut". Komplexet ser ut som något från Tron eller Kraftwerks värld; mycket grått med inslag av glänsande rött. Korridorerna är Doom-långa och, ärligt talat, ganska trista och snart börjar nästa eldstrid. Jag hittar en sprängladdning som ska demolera en dörr och når ett större område där jag når ett tjugotal fiender. Jag dör flera gånger innan jag lyckas, men får aldrig någon riktig tillfredställelse av utmaningen eller av att ha klarat banan.

Bodycount
Om du kedjar ihop kills ökar du på din multiplier, vilket ger dig ett bättre betyg när banan är avklarad. Förvänta dig Youtube-klipp med "perfekta" rundor efter att Bodycount släppts.
Detta är en annons:

Det blir intressantare på den tredje nivån "Fishing Slum", som utspelar sig i östra Asien. Här faller regnet över en fiskeby proppad med skyltar med asiatiska tecken. Bandesignen är betydligt öppnare och jag lever mig in i världen bättre. Återigen är målen bara att följa radarpilen och aktivera några switchar, men helheten känns mer övertygande.

Här har jag också chans att leka med två extra specialförmågor förlagda till D-paden - en som ger mina vapens kulor extra skada och en som gör att jag ser fienders konturer och på minikartan. Jag får också möjlighet att springa bland hustaken och leta alternativa vägar för att nå nästa checkpoint. När jag når ett rum fullt av isblock får jag lattja med ovannämnda minor och efter att placerat ett dussin i en trappa skapar jag en fatal flaskhals där en mängd fiender får bita i gräset.

Med lite puts i spelkontroll och mer spännande bandesign kan Bodycount bli en hit, men just nu är jag inte jätteimponerad. Jag tror även att spelet kan komma till sin fulla rätt i multiplayer, en funktion jag ännu inte testat. Den 2 september släpps spelet och i god tid innan dess läser du vår recension.

BodycountBodycountBodycountBodycount

Relaterade texter

BodycountScore

Bodycount

RECENSION. Skrivet av Daniel Steinholtz

Från mynning till mål. I Bodycount handlar allt om kulans inverkan på spelvärlden och de som har oturen att befolka den...

Tre banor från Bodycount

Tre banor från Bodycount

ARTIKEL. Skrivet av Jonas Elfving

Codemasters Guildford-studio jobbar febrilt på Bodycount, spelet som ska ta känslan i gamla Black till HD-generationen. Elfving har testat tre banor i en tidig version av spelet...

Tävla & vinn Bodycount

Tävla & vinn Bodycount

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Om du är sugen på att vinna ett exemplar av Bodycount har du kommit till helt rätt ställe. Vi har nämligen precis dragit igång en stor tävling tillsammans med Codemasters...



Loading next content