Unity har haft en PR-mardröm under den senaste veckan, allt efter företagets beslut att satsa på något de kallar en Runtime Fee-policy. Denna gör att utvecklare debiteras baserat på antalet spelinstallationer (förutsatt att de uppfyllt en tidigare tröskel för installationer och genererade intäkter), och fick direkt skoningslös kritik när den presenterades. Det ledde rent av till att utvecklare gjorde sig redo att ta bort sina spel från försäljning eller byta grafikmotor istället.
Den häftiga motreaktionen (vi har inte sett något liknande någonsin tidigare i dessa sammanhang) fick Unity att backa något, även om detta inte gjorde någon större skillnad för utvecklarna. Sedan dess har kritiken fortsatt och nu tvingas Unity utlova förändringar av sin policy. Enligt ett uttalande på X skriver Unity:
"We have heard you. We apologize for the confusion and angst the runtime fee policy we announced on Tuesday caused. We are listening, talking to our team members, community, customers, and partners, and will be making changes to the policy. We will share an update in a couple of days. Thank you for your honest and critical feedback."
Det finns inga uppgifter om vad dessa policyändringar konkret innebär, men vi lär få höra mer den här veckan då det är stor risk att hela Unity-grafikmotorn hotas annars.