Det finns dussintals begrepp i Monster Hunter: Wilds som spelet inte förklarar det i detalj (det skulle vara överväldigande annars), så jägare måste förlita sig på intuition eller delad kunskap för att förstå vad som händer. Ett av dessa begrepp är affinitet, en statistik på alla vapen. Det är inte lika viktigt som attackkraften, vilket är ganska lätt att förstå, men det kan vara till hjälp för att bestämma vilket vapen du vill bära i strid.
Kort sagt, affinitet i Monster Hunter: Wilds är chansen att få en Critical Hit med ditt vapen. En kritisk träff är en träff som gör 25 % mer fysisk skada än andra attacker. Vapen har vanligtvis en affinitetsgrad på 0 %. Om de till exempel har 10 % affinitetsgrad har du 10 % av att ha en kritisk träff.
Men om du har en affinitetsgrad på -10 % (det är möjligt att ha negativ affinitetsfrekvens ) kommer en av tio träffar att orsaka 25 % mindre skada. Ibland är negativ affinitet priset att betala för större råattacker, så det är upp till dig att bestämma vad du föredrar...
Du kommer att veta när du har träffat en affinitetsträff när du ser en liten stjärna under skadenumren. Affinitet påverkar endast fysisk skada, inte elementär skada (eld, vatten, is, åska och drake, som läggs till den fysiska skadan beroende på monstrets svaghet).
Vissa vapen kan komma från början med en affinitetsgrad. Ibland kommer du att se till synes liknande vapen, med samma sällsynthet och fysiska råstyrka, som endast skiljer sig åt genom den elementära skadan de eller affinitetsnivån. Du kan dock förbättra din affinitet genom att använda vissa färdigheter.
Den viktigaste färdigheten du bör titta på om du vill öka affiniteten direkt är Critical Eye, som kan öka affiniteten från 4 % på nivå 1 till 20 % på nivå 5. Andra färdigheter kan öka affiniteten under vissa förhållanden, till exempel:
Det finns till och med vissa färdigheter som, även om de inte ökar affiniteten, drar nytta av att landa kritiska träffar, vilket bara påverkar om ditt vapen har affinitet. Ett exempel är Critical Status, som ökar onormala statuseffekter vid landning av kritiska träffar.
Akta dig för att du inte kan använda färdigheter direkt: istället kommer de med vapen eller rustningar, samt dekorationer (som kan tillverkas med hjälp av smedjegemma eller tillverkas i smältdegeln i Suja) och talismaner.