Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor
artiklar
Halo Infinite

Vi kollar in Winter Update i Halo Infinite

För första gången sedan lanseringen känns det som att Halo Infinite är på väg åt rätt håll igen, och det startar med en enorm gratisuppdatering...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Det var verkligen inget fel på Halo Infinites multiplayer vid lanseringen. Tvärtom var det som erbjöds skitkul och jag lirade dagligen i timmar. Det enda som störde mig var att konsolspelare matchades mot PC, vilket jag tycker är ett riktigt otyg. Lite sparsmakat innehållsmässigt var det dock, vilket ändå kändes helt okej med tanke på att det trots allt var ett nytt spel som snart skulle få mer innehåll.

Men... så blev det inte. Det var väl egentligen där problemen började. 343 Industries klarade inte av att leverera sina löften och fixade heller inte att lyhört hålla Halo Infinite i toppskick. Och inte långt efter att Lone Wolves lanserades trappade jag ner mitt Halo-spelande medan arga gamers rättmätigt ventilerade sin ilska på sociala medier, spelmedia skrev arga krönikor och influencers gick över till annat istället. Och då ska man minnas att 343 Industries inte var färdiga med besvikelserna, utan fortsatte leverera sådana under året och så sent som i september förklarade man att utlovad lokal co-op (något man lovade att införa kort efter släppet av Halo 5: Guardians, ett spel där 343 Industries kom på att vi nog helst inte ville spela som Master Chief och därför gav oss en ny protagonist)

Nåväl, under året som gått har den jättelika utvecklaren såklart arbetat hårt på att få Halo Infinite att leva upp till sin potential och Xbox Studios-bossen Matt Booty har i intervjuer sagt att problemen nu är bakom dem och att det nu är dags för en vändpunkt för spelet. Tanken är att det från och med nu ska rulla på med relevant innehåll på ett sätt som är absolut livsnödvändigt för live service-konceptet.

Detta är en annons:
Halo Infinite
Nu kan du spela Halo Infinite-kampanjen med tre vänner, något som gör det ännu roligare än det redan var.

Och det är här Winter Update kommer in i bilden. Faktum är att denna jättelika gratisuppdatering för med sig så mycket nytt att man i det närmaste kan tala om en expansion. Det handlar heller inte bara om multiplayer, utan även singleplayer får sig ett lyft tack vare denna. Och nu är det något av vinna eller försvinna. För om Winter Update inte levererar som 343 Industries utlovat, så är det tveksamt om communityt kommer ge några fler chanser till spelet framöver. Då hjälper det inte att kampanjen är kanon och att grunderna i multiplayer trots allt är stabila.

Så vad bjuder Winter Update på då? Jo, här är vad du har att se fram emot:


  • Två nya banor i form av Argyle och Detachment, där förstnämnda dock snabbt togs bort på grund av problem (i sig inget stort problem, även om det känns lite typiskt).

  • Forge har släppts som beta och ger oss tillgång till ett antal verktyg som kan användas för att skapa speciella lägen, banor och utmaningar. Endast fantasin sätter gränserna.

  • Ett nytt XP-system som belönar dig genom dina prestationer i matcher, snarare än enbart via utmaningar. Detta har varit hett efterfrågat.

  • Ett nytt system för spellägen som gör det lättare att skapa en överblick över vad som finns permanent och vad som är tidsbegränsat.

  • Matchning i lokala regioner och andra ändringar i rangordningen.

  • Samarbete online i spelets kampanj.

Detta är en annons:

Även om de nya banorna lockar enormt, var det faktiskt co-op i kampanjen jag testade först. Detta fungerar förträffligt bra och det är trots allt så att få saker i spelvärlden är roligare än att bredsladda in bland en massa fiender med en Warthog medan en polare på kulsprutan mejar ner eventuella överlevande. Det fungerar utan minsta krusiduller och upp till fyra personer kan lira ihop. Det går nu även att köra om uppdrag så du kan avnjuta de bästa om och om igen. En höjdare, helt enkelt. Snudd på en game changer.

Spelläget Covert One-Flag känns också synnerligen stabilt samt att banor tillförts (skapade med Forge-verktyget). Dessa är vertikala till sin natur och känns "äkta" på ett sätt Forge-banor aldrig gjort tidigare i Halo-världen. Jag bygger aldrig saker i spel då jag inte tycker det är särskilt kul - men jag avnjuter gärna det andra skapar. Med det sagt har nya Forge halvt och halvt allt. Folk har redan skapat de mest sanslösa sakerna och även utmaningarna du kan göra tillför något. Vi funderar på att göra en Forge-special längre fram då detta tarvar sin egen artikel.

Halo Infinite
Forge-verktyget är sanslöst kraftfullt. Det kommer aldrig finnas en brist på saker att göra i Halo Infinite.

Till sist har vi alltså även fått en omarbetning av spelets XP-system. Detta var absolut livsnödvändigt då det gamla systemet bara belönade dig för att göra specifika saker under striderna. Det fick till följd att folk körde omkring i bilar även i de mest idiotiska scenarion eller valde värdelösa vapen - för att levlandet krävde det. Att spelare därmed sabbade för hela laget spelade mindre roll. Utmaningar spelar tyvärr fortfarande en viktig roll för att höja sin nivå i det nya Battle Pass. En MVP-medalj ger 50 XP, en genomsnittlig utmaning ger 200 XP, så det är inte en fullvärdig ersättning för det gamla systemet, utan snarare ett komplement. Men spelet har tack vare detta blivit mer givande, så det är svårt att klaga.

Lyckligtvis känns det äntligen som att jag för första gången på ett år kan få skriva något positivt om Halo Infiniter. Winter Update är verkligen en höjdare av idel bra saker som visar att 343 Industries lyssnar. Om de nu bara slopar tvångs-crossplay och balanserar ut XP mellan utmaningar och faktiska prestationer samt får ordning på live service-biten, så kommer det nu bli väldigt kul att vara Halo-fan.

HQ

Relaterade texter

7
Halo Infinite - Season 2: Lone WolvesScore

Halo Infinite - Season 2: Lone Wolves

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har spelat den andra säsongen av Halo Infinite, men är tyvärr inte helt imponerade av det som erbjuds, där kvantiteten är största problemet...

Halo Infinite - KampanjenScore

Halo Infinite - Kampanjen

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Sex år, flera miljarder kronor och en rejäl försening senare är nu Halo Infinite äntligen här. Är det den mjuka reboot som utlovats, och framför allt - är det bra...



Loading next content