Svenska
ARTIKEL - SPONSRAT INNEHåLL

Vi testar hur NVIDIA:s DLSS ger fantastiska bildhastigheter till en Acer Nitro V 16

Låt oss undersöka hur modern uppskalning kan förbättra även en budgetvänlig Acer Nitro V 16 till ett bildskärmsmonster...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Eftersom modern hårdvara inte direkt är billig, och särskilt bärbara datorer måste balansera strömförbrukning och termiska egenskaper, upptäcker många att deras hårdvara kanske inte helt klarar av uppgiften när de försöker göra sina spel både visuellt hisnande och upprätthålla en hög FPS-nivå.

Så låt oss utgå från ett riktigt praktiskt exempel: Acer Nitro 16. Den är mycket prisvärd, har modern hårdvara, inklusive en NVIDIA RTX 4060, NVMe-enhet, DDR5-minne och allt du kan förvänta dig av en bärbar dator som är inriktad på spel.

Vi testar hur NVIDIA:s DLSS ger fantastiska bildhastigheter till en Acer Nitro V 16

Många spelar fortfarande på äldre enheter, vare sig det är bärbara eller stationära datorer, men generationssprånget har ökat med åren. Den nuvarande generationens NVIDIA-grafikkort har en hel del ny hårdvara inbyggd som äldre kort helt enkelt inte har, tillsammans med en uppsättning program som är utformade för att maximera prestandan. Även om NVIDIA försöker uppdatera äldre kort efter bästa förmåga, ofta med drivrutinsuppdateringar som sträcker sig tio år tillbaka i tiden, har den nyaste hårdvaran några av de mest banbrytande funktionerna. Tack vare denna hårdvara kommer även modeller i lägre nivåer att överträffa äldre enheter avsevärt.

Ett av de viktigaste försäljningsargumenten för NVIDIA-grafikkort är deras oöverträffade förmåga att beräkna reflekterat ljus, vilket är mycket användbart för spel med raytracing, och att ha processorer som kan programmeras på individuell nivå. Den verkliga stjärnan i showen för många är en mycket komplex men också extremt effektiv uppskalningsmetod som kallas DLSS. Den ger dig inte bara fler bildrutor med mycket liten förlust av visuell återgivning utan kompenserar också mer än väl för den förlust av bildrutor som du kan uppleva i spel där raytracing används på en extremt hög nivå. Det går till och med att beräkna bildrutor mellan bildrutor, något som är särskilt praktiskt om ditt spel stöder rekonstruerade ljusstrålar, vilket är mycket krävande för ditt system. Kort sagt, dessa tekniker möjliggör extremt högkvalitativa inställningar samtidigt som bildfrekvensen hålls tillräckligt hög för en helt flytande spelupplevelse.

Vi testar hur NVIDIA:s DLSS ger fantastiska bildhastigheter till en Acer Nitro V 16

Men vad är det egentligen?
I grund och botten handlar det om bildrekonstruktion - och det är faktiskt lättare att förklara än man kan tro. Att generera bildrutor till dina datorspel, särskilt i höga upplösningar och kvalitetsnivåer, kräver mycket processorkraft för grafikkortet. Vad DLSS kan göra är att rendera varje bild som behövs i en mycket lägre upplösning (vilket kräver mindre processorkraft) och sedan göra en extremt välutbildad gissning om hur bilden skulle se ut om den blåstes upp till en mycket högre upplösning, inklusive 4K. Det låter kanske konstigt, men för ett datachip är det mindre ansträngande att göra en gissning baserad på nästan oändliga pooler av befintliga data än att faktiskt generera den bild som behövs för varje bildruta.

Det är också det som gör att NVIDIAs 40-seriekort kan ha frame generation. I grund och botten berättar spelet för grafikkortet hur två bilder ska se ut, och kortet kan själv dra en slutsats om hur en bild mellan de två ska se ut. Men nog med prat - låt oss titta på några praktiska exempel.

Vi testar hur NVIDIA:s DLSS ger fantastiska bildhastigheter till en Acer Nitro V 16

Om vi börjar med det rena prestandagapet mellan generationerna - inte ett enda ord om uppskalning. Acer Nitro är utrustad med en ganska trevlig IPS-skärm som arbetar vid 165Hz, 1920x1200, så faktiskt något högre än...

Vår motreferens är en relativt avancerad bärbar dator med en RTX 2070 som kostar över 2,5 gånger mer än Acer Nitro 16 R7 som vi har använt som referens. Det är en stor prisskillnad, även för en maskin som har några år på marknaden. Det är märkbart att vissa titlar redan är nära max.

Tabellerna nedan visar RTX4060M mot RTX2070 - skillnad i procent

Vi testar hur NVIDIA:s DLSS ger fantastiska bildhastigheter till en Acer Nitro V 16Vi testar hur NVIDIA:s DLSS ger fantastiska bildhastigheter till en Acer Nitro V 16Vi testar hur NVIDIA:s DLSS ger fantastiska bildhastigheter till en Acer Nitro V 16
Vi testar hur NVIDIA:s DLSS ger fantastiska bildhastigheter till en Acer Nitro V 16Vi testar hur NVIDIA:s DLSS ger fantastiska bildhastigheter till en Acer Nitro V 16Vi testar hur NVIDIA:s DLSS ger fantastiska bildhastigheter till en Acer Nitro V 16

Och nu till den viktigaste delen - uppskalning. Vi låter exemplen som används med Acer Nitro V16 tala för sig själva, eftersom DLSS gör det möjligt för dig att förvandla en budgetvänlig bärbar speldator till ett ramkrossande monster som slukar även de senaste spelen samtidigt som du kan njuta av 165Hz IPS-panelen som Acer Nitro V16 levereras med, trots att du använder Ultra-grafikinställningar.

Dragon Age: Veilguard körs med 45 FPS i original - det är ett nytt AAA-spel med höga krav - men om du slår på DLSS uppnås 111 FPS utan någon visuell nedgradering. Horizon Forbidden Dawn kryper precis över 60 FPS men når återigen 111 FPS med DLSS. Ghost of Tsushima når bara 62 FPS men går hela vägen till 96 samtidigt som det ser fantastiskt ut med DLSS.

Gamla, tunga ray tracing-spel som Cyberpunk 2077 är inget undantag och ger oss bara 30,57 FPS när vi använder Ray Tracing Ultra-inställningen, men når 81,88 FPS med DLSS - plötsligt går det från ospelbart till helt flytande, trots att dess bildtrohet är inställd på max.
Så kort sagt, det finns inte bara ett massivt generationslyft i rå processorkraft, utan modern uppskalning gör också att även instegsmaskiner kan klara höga bildfrekvenser på de nyaste, mest krävande eller mest strålspårade spelen på marknaden.

Du kan köpa den här specifika modellen från Elgiganten här



Loading next content