Svenska
Gamereactor
artiklar
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Vi tog ett Final Fantasy-snack med Square Enix

Om knappt en månad är det premiär för Square Enix mest påkostade spel någonsin, Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Vi har spelat betan och passade på att ställa producenten Naoki Yoshida några frågor...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Naoki Yoshida har jobbat med spel i 20 års tid och startade sin bana hos Hudson. Sedan knappt tio år är han dock hos Square Enix där han nu i rollen som producent slutför arbetet med Final Fantasy XIV: A Realm Reborn.

Det verkar som att Square Enix verkligen lyssnat till communityt i skapandet av Final Fantasy XIV: A Realm Reborn; kan du ge några exempel på hur det här påverkat spelet?

- För att ge ett exempel så kan vi ta världen i version 1.0. Vi hade bestämt oss för att låta det vara en öppen sömlös värld, men eftersom spelet även var tvunget att stödja Playstation 3 så fick vi realisera det genom att använda instanser.

Det resulterade dock i våldsam kritik från spelare som sade att de inte alls var entusiastiska eller glada åt världen och såg samma gamla omgivningar vart de än gick. Så till A Realm Reborn så tog vi och designade om alla delar av världen, från utformning till artwork. Kompletta remakes, om man så vill. På en mer subtil nivå har vi även lyssnat noga till den feedback vi fått från våra alpha- och beta-tester angående bland annat spelets interface, i vilken ordning man lär sig class actions och även hur dessa ska fungera. Allt har finjusterats för att få det helt perfekt.

Detta är en annons:

Det finns verkligen så många olika exempel på hur vi lyssnat och agerat på feedback vi fått att det inte ens går att räkna dem alla!

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Det verkar vara mer fanservice i A Realm Reborn än i något annat Final Fantasy-spel. Känner du att det på något sätt hindrat dig från att skapa en riktigt fräsch spelupplevelse?

- Nej, jag tycker inte alls att det är på det sättet. För mig är adderandet av fanservice något som kommer efter att man gjort ett stabilt grund-gameplay för huvudspelet och skapat en spännande spelupplevelse. Detta eftersom fanservice borde vara just det, nämligen något extra och inte själva kärnan av spelet.

Detta är en annons:

För att ge ett exempel så har de flesta onlinerollspel ett system med riddjur. Men i Final Fantasy XIV: A Realm Reborn är mounts inte bara ett sätt att ta sig runt i spelvärlden, utan man kan även kliva av sin chocobo för att ta hand om dem och fostra dem, samt även slåss med dem sida vid sida i striderna. Det här är en av de unika originalupplevelserna som finns i Final Fantasy XIV: A Realm Reborn.

Utöver det har vi dessutom lagt till andra mount-typer som då faller in under kategorin fanservice, det inkluderar bland annat de mekaniska Magitek-rustningarna från Final Fantasy VI.

På det sättet har vi sett till att Final Fantasy XIV: A Realm Reborn först och främst erbjuder en helt egen spelupplevelse, och sedan lagt på element från hela Final Fantasy-serien som topping. Och eftersom vi har den här designfilosofin är det ingen risk att du ska behöva känna att spelet inte skulle vara originellt.

Tror du att det kommer vara svårt för folk som inte spelade Final Fantasy XIV att förstå äventyret eftersom A Realm Reborn trots allt är en uppföljare?

- Det finns ingen anledning att oroa sig för detta. Storyn i A Realm Reborn är helt ny. Självklart kommer en del från mytologin att följa med eftersom båda spelen trots allt utspelar sig i världen Eorzea och under samma tidsperiod efter de historiska händelserna i den 7:e Umbral-eran. Men dessa händelser är ändå inget mer än bakgrundshistoria i början av A Realm Reborn, så både nya spelare och de som lirade originalet kommer starta med samma utgångspunkt och samma erfarenhet samt uppleva exakt samma äventyr.

Om du kollar på öppningsstoryn i Final Fantasy I så får du en idé om hur jag menar. Där berättas: "The world once faced a great crisis and 4 heroes appeared to save it from oblivion. In ages to come they would become known as the warriors of light...".

Utgångspunkten för A Realm Reborn har precis detta scenario.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Jag spelade betan med både handkontroll och mus/tangentbord. Att spela med handkontroll fungerade oväntat smidigt, men trots det, tror du att folk som spelar med mus/tangentbord kommer att ha en fördel?

- Om du vill snacka om fördelar och nackdelar så skulle du behöva precisera vad du menar med det. Om utgångspunkten är att snabbt kunna markera flera mål i en snabb följd, så tycker jag att musen är överlägsen eftersom det trots allt är ett pekredskap. Eftersom en handkontroll inte ens har en pekfunktion så är det inte ens något att diskutera.

Med det sagt, när man väljer mål i ett onlinerollspel så görs det oftast genom att hålla in Tab på tangentbordet för att välja närmaste tänkbara objekt, I dessa fall har det att göra med knapptryckningar och då kan handkontroller vara med och tävla, då även de har en "närmast"-knapp. Adderar man möjligheten att själv bestämma vilken knapp som ska göra vad på handkontrollen samt möjligheten att skapa macros att lägga till på sin hotbar, så blir det möjligt att både röra sig som man vill och dela ut kommandon samtidigt.

Sammantaget är det därför oväntat jämt när man jämför de båda kontrollmetoderna. Vi har gjort många studier där nybörjare fått testa båda varianterna och resultaten är att för nybörjare är handkontrollen bättre för strider och rörelser. I slutändan tycker jag därför att alla ska spela med den kontrollvariant som passar dem bäst.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Du har tidigare sagt att du planerar att släppa smartphone-appar till Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Kan du berätta mer om dina planer runt detta?

- Ja, vi siktar på att släppa dessa appar samtidigt som spelets officiella tjänster startar. Dessa appar är delade i tre distinkt olika varianter: kommunikationsredskap, databasverktyg och premiumtjänster som kostar extra.

Kommunikationsredskapen låter dig kolla all möjlig detaljerad spelarinformation om både dig själv och dina vänner, såsom utrustning, level, medlemskap och liknande. Genom att använda denna app kan du utbyta information med dina polare även när du inte är inloggad på spelet, och via mejl snacka om vilka äventyr ni borde göra ikväll baserat på tillgänglig data. Databasverktygen är däremot perfekta för att kolla upp fakta om föremål, uppdrag, platser och monster i spelet. Du kommer att kunna göra offline-sökningar som ger information om var du bör söka efter utrustning du vill ha, vilka uppdrag som kan ge nämnda utrustning och vilka figurer som kan tänkas ge dessa uppdrag. Ja, eller om de istället finns i någon håla så berätta vilken i så fall samt vilka monster som har det du vill ha, och så vidare.

Sedan är det slutligen premiumtjänsterna. De tjänster man får via dessa kommer byggas ut och uppdateras i takt med att Final Fantasy XIV: A Realm Reborn utvecklas, samt även ge möjlighet att utföra uppdrag i A Realm Reborn-världen utan att ens vara inloggad. Bra när man exempelvis är i skolan eller på jobbet. Tjänsterna kommer även ge bättre möjlighet att sälja saker på marknaden, köpa föremål, flytta runt sina karaktärer med mera. Genom en liten avgift kommer vi att utföra detta när spelaren inte har access till det fulla spelet.

A Realm Reborn är som bekant ett japanskt rollspel, hur ska ni göra det attraktivt även för de som är vana vid att spela västerländska diton?

- Först och främst, för att tilltala världens alla Final Fantasy-fans så har vi satsat extra hårt på att hålla sedvanlig standard på det grafiska och storyns komposition. Vi har den senaste tiden även lagt ned stor möda på storyutveckling, vilken annars nog i vissa fall hade setts som riktad mot lite yngre spelare. Till det har vi även försäkrat oss om att inkludera den typ av erfarenheter och funktioner man får från väst, samt att all den funktionalitet man får från andra spel lagts tills som en naturlig och välintegrerad del av A Realm Reborn. Och med allt det på plats hoppas jag att spelarna ska få uppleva och njuta av den speciella japanska Final Fantasy-världen.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Jag spelade A Realm Reborn-betan och häpnades över det grafiska, men även över hur pass tungt det var för en vanlig dator. Vad är dina tankar om onlinerollspel och datorer, är du inte rädd att avskräcka de som har äldre hårdvara?

- Det är synd att jag inte vet vad det är du kallar en "vanlig dator" och vilka inställningar du använde.

För faktum är att Final Fantasy XIV: A Realm Reborn rent av kan köras på en Core2Duo PC, vilka nu inte ens längre tillverkas. Visst, man måste då såklart ställa in grafiken på Standard för att kunna köra det. Vi har tittat på användarbasen för olika kraftfulla datorer runt om i världen och låtit våra minimikrav baseras på detta. Det här kommer heller inte att förändras i framtiden utan vårt mål är att låta så många spelare som möjligt vara med och spela.

Om du till exempel vill spela med maxade grafikinställningar så behöver du en ganska formidabel dator, men genom att dra ned inställningarna så ska du kunna spela med det du har hemma utan att behöva överväga att uppgradera eller köpa nytt. Vilken grafisk nivå man tycker sig behöva varierar från spelare till spelare, så vi vill inte låsa fast oss vid något och kommer fortsätta vara medvetna om vikten av att kunna erbjuda goda inställningsmöjligheter som passar alla.

Onlinerollspel är spel som kontinuerligt spelas under väldigt lång tid, så därför känner jag personligen att dessa typer av val är väldigt viktiga. Playstation 3-versionen kommer också att bli ganska speciell, så håll utkik efter den med.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Musiken var en av de bästa sakerna med Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Kan du berätta varför du valde att ta bort Nobuo Uematsus kompositioner i A Realm Reborn och om han kommer att komma tillbaka med mer musik till spelet i framtiden?

- Vi kommer självklart att använda Mr Uematsus arbete i A Realm Reborn. Anledningen till att vi nu uppdaterar musiken är att vi också uppdaterar spelets design, spelets story och alla andra aspekter av titeln. Däremot är ledtemat till äventyret fortfarande Mr Uematsus "Answers" och vi kommer fortsätta konsultera honom angående kommande förändringar av musiken, så håll utkik efter framtida uppdateringar.

Jag antar att PC och Playstation 3 inte är de enda format vi kommer att få spela Final Fantasy XIV: A Realm Reborn till. Vad tror du om versioner för Playstation 4, Wii U eller rent av de numera så kraftfulla portabla formaten?

- Som jag nog sagt tidigare, A Realm Reborn är en väldig utmaning för både Square Enix som företag, men även för mig själv. Därför vore det idealiskt om så många människor som möjligt kan spela spelet.

Därför tror jag att de varianter som spelet kan spelas på kommer att utökas i framtiden, och vi kommer självfallet informera om detta när tiden är inne.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Tror du att A Realm Reborn någonsin kommer att anpassas enligt "free to play"-modellen eller att ni gör det möjligt att handla i spelet med mikrotransaktioner i framtiden, eller är detta inget som lämpar sig för Final Fantasy-serien?

- För närvarande har vi inga planer att testa free to play för A Realm Reborn. Det här resulterar ofta i en diskussion om vilken som är bäst. Jag känner dock personligen att för att vi ska kunna fortsätta med storskaliga uppdateringar regelbundet, så behöver vi anställningstrygghet för utvecklarna och prenumerationsmodellen är den mest pålitliga för att få regelbundna intäkter.

Free to play och prenumeration passar väldigt olika utvecklingsfilosofier och jag vill få spelet att använda den ideala affärsmodellen. Däremot tror jag inte att mikrotransaktioner i sig själv är en skadlig grej, utan ser det objektivt som en ny modell där individer själva kan besluta vilka pengar de vill lägga på något eller om det helt enkelt inte är värt det.

Om du kollar på myntslukande spel från förr som Space Invaders eller Tetris, så brukade spelarna mata dem fulla som små mikrotransaktioner för att kunna klara dem och jag tror inte detta har ändrats. Jag tror inte det här är något man ska göra svepande "den ena eller andra"-beslut om, utan bestämma när man vet antalet spelare, skalan på projektet, hur marknaden utvecklas och så vidare.

Vi tackar för din tid med våra frågor och önskar lycka till med det lovande spelet och den stundande lanseringen.

HQ
Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm RebornFinal Fantasy XIV: A Realm Reborn

Relaterade texter

Final Fantasy XIV: A Realm RebornScore

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter att bokstavligt talat ha levt i Eorzea de senaste veckorna har Jonas Mäki äntligen bestämt sig för vilket betyg Final Fantasy XIV: A Realm Reborn ska få. Läs vår mastiga recension av ett av tidernas mest påkostade spel...



Loading next content