Vilka bisarra, bisarra turer vi genomlevt i det här spelet och vilket fullständigt kaos som rått hemma hos Activision gällande Warzone de senaste åren, vilket jag tror på sikt kommer att kommas ihåg som en minst sagt anmärkningsvärd omgång turer från en publisher där framförallt två studios (Infinity Ward och Treyarch) enligt insiderkällor fullkomligen krigat om kontroll över spelserien och dess utvecklingsriktning.
Det märks för oss som hängt med och spelat, kan jag säga. För det råder ju ingen tvekan om att en rådande majoritet av alla fans av spelserien i sig föredrog Warzone i sitt originalformat. Warzone 1.0, 2020. Rapp men simpelt gameplay med fokus på "evasion through movement". Snipers vägde tungt, att ständigt hålla sig i rörelse var A och O och en vettig loadout var ett måste. Verdansk står sig som den kanske bästa storkartan i ett battle royale någonsin och balansen i spelet, trots en del dryga buggar, var väldigt bra. Särskilt om vi kikar i backspegeln.
Jag var aldrig någon Warzone 1.0-fantast eftersom det gick för snabbt för min smak. Action med fokus på fast twitch-mekanik har aldrig riktigt varit min grej (Quake III är väl undantaget då) som föredrar Halo, framförallt annat på denna jord. Men jag inser ju idag att Activision aldrig någonsin borde ha ersatt en vinnande formel med Warzone 2.0, för där började ju problemen hopa sig, på riktigt. Visst, Calders och Treyarchs uppdatering 2021 var ju ingen succé (alls) men det som gjordes i Warzone 2.0 gjorde ju att spelet fortsatte att tappa aktiva spelare, i rapp takt.
I november 2022 rullades Warzone 2.0 ut och vi vet ju alla hur utskällt det var. Tempot var markant bantat, det gick inte längre att utmanövrera varandra med hjälp av slides och delfinhopp och fokuset på rörelse, rörelse, rörelse hade förflyttats. Nu handlade det mer om att nyttja omgivningen, spela mer defensivt och rycka fram mellan olika skydd med hjälp av nedtryckande eldgivning. Det fanns även ett nytt fokus på inventarier och på ryggsäckar, vilket tillsammans med ett nytt system för sakerna som man bar med sig under battle royale-matchernas gång fick det att kännas som en slags mix mellan Warzone och Escape From Tarkov. Infinity Ward hade bevisligen hämtat inspiration på annat håll helt plötsligt och det nya spelläget DMZ var ett bevis på att extraction shooter-genren letat sig in i Warzone.
Jag gillade det. Eller vänta... Rättelse: Jag älskar det. Jag älskade det lägre tempot och jag äskade den tunga, mer realistiska spelkontrollen där känslan av att vara en tungt lastad soldat ute i fält, med skottsäkra stålplattor i västen, LMG i nävarna och en ryggsäck fylld med ammunition - kommunicerades på ett alldeles lysande vis. Warzone tog ett kliv från glättig arkadshooter till något mer substantiellt, för egen del. Men jag var relativt ensam om den åsikten. Raven Software tilldelades huvudansvaret för Warzone 2.0 och beordrades snabba upp spelet, plocka bort jätteryggsäckarna och slunga in slide-cancels och andra favoritaspekter från det första spelet. Det tog en stund. Över ett år, närmare bestämt men sakta säkert gnuggades 2.0-aspekten bort från det nya spelet vilket fansen menade var ett hutlöst effektivt sätt att slösa bort hundratals miljoner kronor i utvecklingskostnad då Activision istället naturligtvis borde ha uppdaterat Warzone 1.0 med nya kartan Al-Mazra istället för att bygga om i stort sett varenda aspekt.
Där står vi nu, igen. Och Activision med Raven Software i spetsen (efter att Treyarch mer eller mindre sabbat Warzone, igen) tvingas av sin högljudd spelarbas återgå till det som en gång var, allt för att sluta blöda spelare och med lite tur - hitta tillbaka till Warzones storform. På onsdag släpps säsong tre av den senaste versionen av Warzone och när Raven Software nu gått ut med vad vi kan förvänta oss, i detalj, blir det extremt tydligt att de backar hela vägen tillbaka till maj 2020. Till 1.0. För att blidka fansen. Loadout-systemet från 2020-spelet är tillbaka. Loot-systemet med "floating items" är tillbaka. Att kunna skjuta medan man hänger i fallskärmen är tillbaka, de gamla vapnen från 2020 är tillbaka precis som fordonen. Raven har begränsat, kapat och nerfat Omnimovement-funktionerna och skriver nu att systemet i sig (vilket aldrig borde ha stoppats in i Warzone, någonsin) mer påminner om hur det kändes att röra sig i originalspelet, från fem år sen.
Med Verdansk-uppdateringen den 3:e april meddelar Activision att "allt är som det en gång var, igen" och skriver på sin egen blogg att de välkomnar Warzone-fansen hem, igen. Welcome Home. Kommer det att fungera, kommer denna återgång till det framgångsrika originalreceptet att tilltala alla som redan hoppat av och gått vidare eller är detta "too little, too late" och ytterligare ett bevis på Activisions tondövhet och oförmåga att ge fansen vad de verkligen vill ha? På onsdag vet vi.