Gangster Squad

Gangster Squad

Zombieland-regissören Ruben Fleischers gangster-rulle är snygg, underhållande och har pepprats så det står härliga till med Tommy Guns, hattar, inomhusrökning och 40-tal. Men den står sig dessvärre inte riktigt i jämförelse med tungviktarna i genren...

För dagens ungdom låter det kanske lite som en utopi - men det fanns faktiskt en tid och plats då jordens befolkning var enhetligt hattbeklädd, tobak hade i princip en egen tårtbit i kostcirkeln och oenigheter löstes med handflatan. Tiden var 1949 och platsen - Los Angeles. Vid denna tidpunkt utgjorde ärkegangstern Mickey Cohen gräddan av den undre världen och polisen stod som handfallen medan han höll etablissemanget i schack med innovativa avrättningsmetoder och usla maffiafasoner.

Men alla var inte villiga att dansa efter maffians pipa. Den rådiga polischefen William H. Parker satte sitt avtryck i kriminalhistorien när han formade "The Gangster Squad Unit" för att sparka ut Cohen och hans lakejer ur staden en gång för alla. Helylle-veteranen John O'Mara, som tillvardags spöade hallickar å LAPD's vägnar, ordinerades att handplocka enheten som skulle gå "off the records" och förmedla lite gerilla-stryk på skurkarnas hemmaplan.

Berättelsen om den hårdnackade Gangster Squad-enheten är regisserad av Ruben Fleischer och skriven av Will Beall, som faktiskt själv har ett förflutet som detektiv på LAPD's mordrotel. Vilket man tycker skulle kunna bidra till att filmen blir mer autentisk (men det gör det alltså inte). Det blir inte mycket mer autentiskt än att historien är löst baserad på en verklig händelse och att det judiska råskinnet Mickey Cohen och Chief Parker är faktiska personer som strosade omkring på jorden under förra seklet med hattar på sina huvuden och hittade på rackartyg.

Men även om det inte är särskilt svårt att hitta saker att anmärka på så tycker jag nog att Gangster Squad fått oförtjänt mycket stryk av kritikerkåren. Nog för att Will Bealls manus är snudd på fullkomligt intelligensbefriat och att Fleischers pajaskonster säkerligen gick bättre hem hos zombiefilm-fantasterna, men i alla fall jag hade en riktigt underhållande kväll tillsammans med Gangster Squad. Sedan är det ju högst beklagligt att affischnamnet Sean Penn spacklats som Gargamel och stundtals spelar över som om han stod på scen på någon alternativ improvisationsteater i förorten och slösade EU-bidrag.

Men å andra sidan är det fullkomligt omöjligt att somna i soffan till en film som denna om man så knarkar svininfluensavaccin. Den totala avsaknaden av djup i både intrigen och karaktärerna bäddar för ett rungande tempo där actionsekvenserna, som dessutom är föredömligt tjusiga, duggar tätt. Och stämningen blir ju inte direkt sämre av att man lyckats fläska in mer 40-tal i varje enskild bildruta än vad man kan hitta i väntrummet på akuten en isig vinterdag. En eloge till Ryan Gosling också, som inte verkar ens hälften så trasig som Disney-barnstjärnor brukar vara i hans ålder och bjuder på filmens i särklass bästa skådespelarinsats som playboy-snuten Wooters.

Men även om Fleischers verk är klart sevärt och mycket underhållande är bristerna alltför påträngande och slutprodukten står det sig blek i förhållande till tungviktarna i crime-genren. Slutbetyget blir en 6:a.

Gangster Squad kommer på en föredömligt finslipad blu-ray från Warner Home Video. Bildkvalitén är oklanderlig med bra och naturlig skärpa, behaglig färgåtergivning och balanserad svärta. Kontrasten och svärtan är genomgående stabil i de många mörker- och nattscenerna där varken brus eller tunga skuggor tränger sig på. En snygg blu-ray-utgåva som gör skäl för namnet och är helt befriad från defekter. Filmen visas i formatet 2.4:1 och upplösningen är 1080p. Den tackar vi för!

Ljudspåret är minst lika bra som bilden och bidrar i allra högsta grad till en actionspäckad upplevelse. Dialogen är klar, tydlig och klingar naturligt. Men det är de många eldstriderna som skiljer agnarna från vetet. Ljudet av vilt smattrande tommy guns och knallar från obarmhärtiga shotguns dånar ur samtliga kanaler och rikoschetterna yr omkring tv-soffan. En riktigt välbalanserad DTS-HD 5.1 Master Audio-mix vars dynamiska och livliga mångfald förtjänar att belönas därefter. Betyget blir en mycket stabil 8:a.

Här hittar vi ett synnerligen tillfredställande utbud. Först och främst ett kommentatorspår med Ruben Fleischer följt av "The Gangland Files" som innebär att filmen rullar med klickbar pop-up-info om allt från platser till karaktärerna. Tough Guys With Style, skådespelarna snackar sig varma om tidsperioden i en kort sekvens. Sedan bjuds vi också på en ungefär 50 minuter tung dokumentär om gangstern Mickey Cohen och några bortklippta scener.

7 / 10
+
Snygg och underhållande gangster-rulle, som tyvärr dras med ett alltför blekt manus. Mycket bra ljud och bild.