The Happening

The Happening

M. Night Shyamalan, be om ursäkt till alla som sett The Happening, nu på en gång. Tack.

"Det är ett agerande från naturens sida som vi aldrig kommer att begripa oss på." berättar superpedagogiska och tramsigt spelade läraren Mark Wahlberg angående bin som försvinner spårlöst från jordens yta varje år för sin lika tramsigt spelade skolklass i inledningen av The Happening. Vill du veta något annat vi aldrig kommer att förstå, Marky Mark? Varför skräpfilmen The Happening inte ersatt ved som bränsle vid vedeldning. Med tanke på hur extremt tillika välförtjänt sågad som den blivit torde den vara ett av de bästa sätten att skona våran miljö från ytterligare avverkningar av träd.

M. Night Shyamalans första barnförbjudna film om människor som helt plötsligt faller ihop och dör av någon slags epidemi har marknadsförts hårt med att den saknar den oväntade vändning i handlingen som kommit att symbolisera alla hans filmer sedan Sjätte sinnet, vad man dock inte nämnt är att The Happening också är proppfull av skådisar som ser lika frågande (kolla bara på bilderna här nedan) ut som vi tittare när de vräker ur sig den ena idiotiska repliken efter den andra samtidigt som skrämseln lyser med sin frånvaro under hela filmen.

Är det en känga mot den globala spela roll-attityden mot våran stackars miljö som Shyamalan vill få fram när han låter naturens krafter spela en viktig del i The Happening? Eller är det helt enkelt bara en riktigt usel film? Det är svårt att få något riktigt grepp om saken då manusarbetet i filmen är så oerhört enfaldigt att man riskerar att få öroninflammation och fotsvamp i hjärnan av att ens försöka finna någonting förmildrade kring det hela.

Karaktärsgalleriet och valet av skådespelare till dessa roller måste ändå vara det värsta. Däribland Marky Mark Wahlberg som lärare (en av de tråkigaste filmkaraktärerna på flera år, faktiskt) och Zooey Deschanel som hispig fru till Wahlbergs lärare och som bara efter några sekunders medverkan hamnar på en mindre smickrande lista som en topp tre kandidat till den sämsta skådespelarinsatsen jag hittills sett under 2000-talet.

Nej, The Happening är sannerligen ingen bra film och det spelar ingen roll ifall du uppskattat Shyamalans tidigare filmer - för det här är helt annorlunda gentemot allt det han gjort i sina föregående filmer. Om du går och förväntar dig en ny Sjätte sinnet är du helt fel ute. The Happening är inget annat än ett verk av en klåpare som bara lever på gamla meriter och om du nu, mot min förmodan, tar dig en titt på den bidrar du inte bara till att låta Shyamalan få göra fler filmer i framtiden, du sparkar och spottar på allt vad bra film heter.

DVD-utgåvan är dock av betydligt högre klass än själva filmen. Ljudmässigt är det något tamt, men bildmässigt är det desto bättre. Svärtan är riktigt bra och någon tillstymmelse till smuts eller andra tråkigheter syns inte till. Grym bild, klart godkänt ljud och med en del extramaterial (som dock inte gör någon glad då man i princip sitter och berättar hur duktiga man varit med filmen). Synd bara att filmen i sig är så hemskt usel.

The HappeningThe Happening
02 Gamereactor Sverige
2 / 10