Dödligt Vapen 3

Dödligt Vapen 3

Sämre än sina föregångare, men fortfarande en underhållande och actionfylld film där samspelet mellan Mel Gibson och Danny Glover fortsätter att vara helt briljant

"I'm too old for this shit" sa Danny Glovers karaktär Roger Murtaugh redan i den första Dödligt Vapen-filmen. Tydligen höll inte manusförfattarna med och Richard Donner riktigt med om det, för efter den stora framgången med ettan kom ganska snabbt en uppföljare och på den ännu en uppföljare (och en fjärde film som kanske inte riktigt höll samma klass som de övriga).

Här är det mesta sig likt från de tidigare filmerna. Riggs och Murtaugh är fortfarande som dag och natt rent personlighetsmässigt. Det munhuggs och det tjafsas, men det görs hela tiden med kärlek och respekt för varandra, vilket märks extra tydligt i inledningen där allt börjar med en stor explosion efter att Riggs inte kunnat hålla fingrarna i styr och fått för sig att han kan desarmera en bomb som ligger placerad i ett parkeringshus. Det går självklart åt pipsvängen. Huset förvandlas till kaffeved och Riggs blir med kollegan Murtaugh satta på patrulleringstjänst, men det hindrar inte duon från att snubbla över en vapenhärva där en gammal polis är inblandad i att förse den undre världen med elddon och pansarbrytande patroner.

Dödligt Vapen 3 har inte riktigt samma hjärta och själ som de två första filmerna. Den känns mer framstressad av filmbolaget och skämten börjar kännas aningen uttjatade vid det här laget, framförallt att se/höra Glover gnälla om att han är för gammal för den här skiten. Nytillskottet Rene Russos hårda poliskaraktär som Riggs kärar ner sig i och vice versa är dock ett välkommet inslag i en annars ganska ooriginell och blek historia med en skurk som får alldeles för lite utrymme i filmen. Man ser honom bara ett fåtal gånger och får aldrig något riktigt grepp om hans avsikter.

Ändå finns här en charm och ett fortsatt underbart samspel mellan Gibson och Glover som gör Dödligt Vapen 3 till en förhållandevis underhållande film. Här finns en del sjysta actionsekvenser, en stabil regi från Richard Donner, några underbara replikskiften och överlag riktigt bra skådespelarinsatser (Pescis karaktär växer för varje film).

Men det där lilla extra saknas för att Dödligt Vapen 3 på allvar ska kunna konkurrera med sina utmärkta föregångare.

Precis som sin föregångare, så är inte Dödligt Vapen 3 mycket att hänga i julgranen rent bildmässigt. Det är en hemskt alldaglig transfer där färgerna känns bleka och svärtan aldrig någonsin tar sig förbi de grådaskiga nyanserna som flockas i de mörkare scenerna. Skärpan är bitvis helt okej, men håller sig överlag på ungefär samma nivå som en något bättre DVD-film än genomsnittet. Inte mycket att hurra för alltså.

Bilden är kodad i VC-1 och har formatet 2.40:1.

Man inleder starkt med riktigt bra tryck i högtalarna under inledningsscenen då ett parkeringshus flyger i luften i en gigantisk explosion, men efter det blir DTS-HD 5.1-spår ganska så anonymt. Det är inte dåligt på något vis, om än lite burkigt som sin föregångare, utan puttrar på och håller sig hela tiden på en klart godkänd nivå där man gör sitt jobb med bra precision och klara dialoger utan att för den skull glänsa särskilt mycket.

Lite tråkigt, men bra.

Även här finns ett intressant kommentarspår med Richard Donner som jag verkligen rekommenderar till alla som gillar filmen, han ger en oerhört bra inblick i skapandet och bjuder på en hel del underhållande berättelser från inspelningen. Det är ett kommentarspår fyllt av värme och kärlek till filmskapande. Hur bra som helst. Här finns också en musikvideo med Eric Clapton och Sting som rockar loss tillsammans samt en trailer och teasertrailer till filmen.

6 / 10
+
Hyfsad uppföljare där bildkvalitén är medioker och ljudet klart godkänt