Lyckan, kärleken och meningen

Lyckan, kärleken och meningen

Julia Roberts åter runt i världen för att hitta sig själv i film baserad på bestseller-bok

Lyckan, kärleken och meningen med livet bygger på Elizabeth Gilberts hutlöst populära bestseller om en kvinna som brakar rakt in i 30-årskrisen och påbörjar en resa för att finna sig själv. Resan tar henne till Italien, Indien och Bali där hon hoppas kunna hitta andlighet, äkthet, och i slutändan förstå vem hon själv är. Allt gott så långt antar jag, självförverkligande ligger ju i tiden, likaså att blicka österut som ett alternativ till vänsterlandets konsumtionssamhälle. Men så är det då Julia Roberts i huvudrollen. Och inte är väl hon 30 år gammal? Nåväl.

Filmen inleds i alla fall i New York där resereportern Liz plötsligt en dag bara får nog av det låtsasliv hon känner att hon lever. Skilsmässan och nya planer tar vid. Hon träffar den betydligt yngre David (James Franco) som flirtar med både henne och österländsk andlighet. Liz gör slag i saken och bokar upp ett helt år till att resa runt för att försöka finna något av värde i livet och svar på alla de existentiella frågorna som vi människor ställer oss.

Det börjar med en resa till Italien som i mångt och mycket går ut på att äta massa god mat. Där får vi även se svenskan Tuva Novotny som gör en övertygande insats och briljerar både med felfri (i mitt amatöröra i alla fall) italienska och engelska. Möjligen minus för ar Tuva och Roberts ska prova jeans tillsammans, varning för fånig scen. Sedan bär det av till Indien där Liz ska prova på meditation och det enkla livet på ett "meditationscenter". Den sista delen utspelar sig på undersköna Bali där hon träffar en medicindoktor och en vacker mörkhårig man...

Den första delen som utspelar sig i New York tycker jag fungerar bra. Man vågar framställa Liz på ett ganska osmickrande sätt och är inte ute efter att fiska efter sympatipoäng. Dramaturgin känns rak och dialogerna flyter på på ett balanserat sätt. Sedan bär det av till Italien och det fungerar också med snyggt filmade miljöer och icke-typiska karaktärer (med undantag för de rediga italienska husmödrarna...). Sedan kommer filmens svaga partier med sentimentala utläggningar, i-landsproblem i u-landsmiljöer och en rätt sliskig kärlekshistoria. Det blir spretigt, ofokuserat och det narrativa rinner ut i sanden till förmån för en mer traditionell romcom.

Vad man får ut av Lyckan, kärleken och meningen med livet är väldigt beroende av hur man är som person och ens inställning till livet. Delar man karaktären Liz grubblande livssyn och känner att åren börjar rinna ifrån en lite så tror jag att filmen träffar rätt. För oss cineaster som suktar efter bra film så blir det lite svårare att ta till sig något som trots allt känns så pass tom på finess. Och vad hände med titeln? Eat Pray Love förvandlades till Lyckan, kärleken och meningen med livet.

Bilden lär inte slå någon med häpnad med man har jobbat aktivt med att hitta en drömsk och mjuk ton och färgskalor som går i österländska röda och orangea toner. Det finns gott om detaljer och det är en fröjd att se hur man har fångat till exempel Italiens alla stenmonument och vägar. Dock så har man medvetet intagit en lite mjukare bild där detaljerna inte alltid är knivskarpa och det är ett estetiskt val som man kan ha olika åsikter om. Några problem med banding drar ner helhetsbetyget en aning men det är fortfarande en bra transfer.

Dialogen är perfekt centrerad och surroundkanalerna jobbar med vädereffekter och trafikljud när tillfälle ges. Soundtracket pulserar bra och är oväntat bastungt. I likhet med bilden så är det bra kvalitet även om det inte på något sätt tillhör top of the line. Det presenteras i DTS-HD Master Audio 5.1.

Extramaterialet innehåller en förlängd version av filmen, och givetvis bioversionen, samt intervjuer med Julia Roberts, regissören Ryan Murphy samt författaren Elisabeth Gilbert.

6 / 10
+