Jackass 3

Jackass 3

Johnny Knoxville och hans helgalna polare är tillbaka i ännu en helskruvad Jackass-film, denna gång prövar man bland annat att hoppa bungyjump i en bajamaja fullproppad med skit samt dra ut en tand med hjälp av en Lamborghini

Att skratta sig till tårar när man tittar på tokstollarna i Jackass är inte det minsta ovanligt, men att vara nära att fälla en tår av sorg/vemod när man tittar på Jackass är en annan femma. Ändå är det just det man gör i slutet av Jackass 3 då Weezer-låten Memories spelas samtidigt som vi tittare får se en massa klipp och bilder från gängets gamla produktioner.

Jag är kanske en tant i hjärtat och kanske är det bara jag som kände mig rörd under dessa minuter av filmen. Det kvittar egentligen.

För det är bara så förbaskat fint och gripande att se hur man gått från att vara en nollbudgetshow på MTV till att bli världskändisar med enorma budgetar att göra film av. Extra starkt när man betänker sig att det här med största sannolikhet är det sista som vi kommer att få se i filmform från Jackass-gänget. De har blivit äldre och frågan är om det känns lika lockande att utsätta sina kroppar för den mängd stryk som man gjort under åren. Jag tvivlar starkt och tycker givetvis det är tråkigt att pensionen närmar sig för dumhumorns främsta fanbärare, även om det är fullt förståeligt.

Speciellt med tanke på att Jackass 3 är den bästa filmen som gänget gjort och en av årets i särklass roligaste filmupplevelser. Inte bara på grund av en förvånansvärt bra 3D-effekter (i bioversionen), utan också för att det finns så ohyggligt många sjuka inslag här. En klockren inledning med Beavis & Butthead som presenterar filmen. Personer som står bakom luftströmmarna ur en jetmotor och hur Knoxville slänger skor/grönsaker/mjölpåsar just i utblåset för att ge dessa objekt en extrem fartökning innan de träffar andra medlemmar ur Jackass-truppen. Tandutdragning med hjälp av ett snöre fastknutet i en Lamborghini som brummar iväg i full fart. Gammelgubbe som kör ut med scooter genom skyltfönster + en hel hop med andra tokigheter som man skrattar sig fördärvad åt.

Det enda ögonblicket som egentligen inte underhåller är när man samlar ihop svett från tjock-smocken Preston Lacy och hur Steve-O sedan dricker det ur en plastmugg. Kväljningar är att räkna med i den scenen och möjligtvis ett par av scenerna som involverar bajs i någon form, vilket man givetvis inte kommer undan när det gäller dessa galningar.

Jag är verkligen helnöjd över Jackass 3, trots dessa små inslag av äckelpäckel. Det är en otroligt underhållande och galen film där dumhumorns kungar gång på gång får en att skratta och samtidigt häpna över att ingen dött av de vansinniga stunts som de utsätter sig själva för. Men det är också en ytterst välgjord film fylld av teknisk briljans och ett underbart soundtrack (som vanligt). Det här är långt ifrån finkultur, men i fråga om fulkultur kan det inte bli mycket bättre än såhär.

Se den!

Här möts man av en ganska blandad kompott där den animerade inledningen med Beavis & Butthead levererar underbara färger och knivskarpa findetaljer, medan resten av filmen består av klipp filmade med olika typer av kameror, vilket i sin tur leder till varierad kvalitet. Men överlag är det riktigt bra hela vägen med fina färgkompositioner och krispig skärpa, även om det förekommer en del ovälkommet brus och viss mjukhet i vissa lägen.

Bilden är kodad i AVC och har formatet 1.78:1.

Här bjuds det på ett riktigt bra DTS-HD Master Audio 5.1-spår som kommer överraska många. När det kommer till Jackass förväntar man sig i regel en ganska lättglömd ljudmix fylld av burkiga ljud och knastriga dialoger som slår över på grund av allt gapskrattande från huvudpersonerna själva, men i Jackass 3 levererar man en underbart levande och kraftfull ljudmix. Precisionen är på topp och samspelet mellan högtalarna skapar några riktigt sköna ögonblick. Inte minst när basen kickar igång under sekvenser som High Five där smällarna känns i bröstkorgen på ett ytterst behagligt sätt.

Här finns, förutom möjligheten att se bioversionen eller en några minuter längre oklippt version, inte överdrivet mycket i fråga om extramaterial. En bakom kulisserna på dryga halvtimmen, bortklippta scener, bloopers och en trailer på filmen. Mer extramaterial kommer förmodligen hitta till det kommande släppet av Jackass 3.5 som kommer senare i år.

8 / 10
+
Snuskigt och korkat, men också hejdlöst underhållande med bra bild- och ljudkvalitet.