Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Warcraft: The Beginning

Ännu en i raden av misslyckade TV-spelsfilmatiseringar som mest känns som ett stort slöseri av talang både bakom och framför kameran...

Jag vet att många trodde och hoppades att det här skulle bli filmen som på allvar visade att även TV-spelsfilmatiseringar kan bli bra. Som skulle stå bra på egna ben och vara en storslagen fantasyrulle även för alla som inte har den blekaste aning om att saker och ting hänt i TV-spelsvärlden sedan Pong studsade in i hemmen. En film som tystade kritikerna som alltid plockar fram Super Mario Bros och Street Fighter som avskräckande exempel när TV-spel tagit steget till filmvärlden.

Jag har dåliga nyheter.

Warcraft: The Beginning är inte filmen som förändrar den rådande bilden av TV-spelsfilmatiseringar. Den förstärker den bara ytterligare - och hur märkligt det än må låta, med tanke på hur risiga trailers som släpptes innan filmen hittade till biograferna, så är jag faktiskt lite förvånad. Duncan Jones (med hyllade Moon och underhållande Source Code på sitt samvete) är nämligen en livslång Warcraft-nörd som i flera intervjuer uttryckt sin gränslösa kärlek till Blizzards hutlöst populära spelserie. Av den enkla anledningen borde man ju rimligtvis kunna förvänta sig någonting mer än en plastig och bedövande tråkig CGI-fest som om det inte vore för titeln lika gärna hade kunnat vara något ur de sämre delarna av Tolkien-universumet. Men här finns ingen större kärlek, ingenting som tyder på att någon inblandad på allvar älskar spelserien, utan bara mängder och åter mängder av generiska strider och karaktärer som är så ihåliga och ointressanta att mellansekvenserna i spelen ger en betydligt fylligare och mer engagerande historia att följa.

Det blir dessutom ordentligt rörigt på berättarfronten när vi ska hålla reda på så många karaktärer som alla har sina egna sidospår att det snabbt blir uppenbart att speltiden helt enkelt inte räcker till för att göra någonting vettigt av någon av karaktärerna. Kanske är det lättare om man är mer insatt i spelserien, men för mig som bara spelat ettan och tvåan till PC under 90-talet och varit så totalt ointresserad av att pröva på World of Warcraft, så känns det många gånger som att man inte begriper någonting. Inte för att grundhandlingen är särskilt komplicerad. Kungariket Azeroth hotas av krig och förödelse när en port från en annan värld öppnas och en massa orcher dyker upp för att helt enkelt hitta ett nytt ställe att leva på, vilket såklart inte uppskattas av människorna som inte känner för att dela med sig av sitt kungarike. Krig uppstår, precis som en ihållande träsmak i baken som vägrar släppa förrän eftertexterna rullar.

Det blir inte bättre av att karaktärerna känns pannkaksplatta. Vi har dels människorna med urtråkiga huvudpersonen Lothar (som spelas av urtråkiga skådespelaren Travis Fimmel från Vikings), en hjälte helt utan personlighet som det ärligt talat kvittar ifall han lever eller dör. Han har sällskap av världshistoriens mest menlösa kung där Dominic Cooper gör en så stel och ointresserad tolkning att det snabbt blir uppenbart att pengarna var den enda lockelsen och Paula Patton som inte ser klok ut. Hon är en blandras mellan orch och något människoliknande (som tydligen heter Draenei) där hennes hud målats i en slags ohelig allians mellan smuts och gulsot samtidigt som hon tvingas springa runt med tandproteser i truten, vilket gör att hennes repliker många gånger är svåra att begripa.

Men CGI-effekterna är åtminstone rejält tjusiga. Orcherna är maffiga och härligt fula som sig bör med massor av snygga detaljer som får de att kännas som levande varelser, medan omgivningarna bjuder på gott om storslagna vyer som visar exakt hur långt vi kommit i utvecklingen när det kommer till närmast fotorealistiska effekter. Det är definitivt filmens stora behållning.

Warcraft: The Beginning föll mig inte alls i smaken. Jag tycker mest den känns som ett enda långt och stort slöseri på talang både bakom och framför kameran. En misslyckad TV-spelsfilmatisering där regissören trots sin uttalade kärlek till spelserien aldrig lyckas få fram något annat än rörigt berättande, bedrövliga karaktärer och trista strider. Vi får helt enkelt fortsätta att vänta på den där filmen som på allvar tar död på diskussionerna om att TV-spel aldrig gifter sig bra i filmform.

För det här är definitivt inte den.

Även om filmen i sig inte är mycket att hänga i julgranen, så är åtminstone bildkvalitén riktigt, riktigt vass. Skärpan är otrolig med en fantastisk detaljrikedom, medan färgerna bjuder på en levande och oerhört välbalanserad färgpalett som gör underverk för såväl karaktärer som omgivningar med alla röda, gröna och blåa färgexplosioner som genomsyrar berättelsen. Svärtan är inte heller fy skam. Här bjuds på imponerande mörka toner som aldrig någonsin drar åt det gråa hållet. En del brus förekommer och drar ner helhetsintrycket något, men helheten är klart imponerande.

Bilden är i formatet 2.43:1.

Det här Atmos-mixade ljudspåret bjuder på en fyllig och kraftfull ljudmatta som höjer filmupplevelsen några snäpp. Surroundeffekterna, inte minst i stridsscenerna, är fyllda av följsamma panoreringar och våldsamma utbrott av basinslag som på allvar kastar in en i stridens hetta. Dialogerna låter bra och musiken likaså. Här är det svårt att hitta någonting att klaga på.

Här finns ett gäng bortklippta/förlängda scener, några kortare featurettes, ett gag-reel samt en serieberättelse (kallad motion comic för att det är en form av rörlig berättelse) uppdelad på fem kapitel.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+