Friends with Kids

Friends with Kids

Dussindoftande romantisk komedi som desperat försöker att vara en ny Bridesmaids, men som i slutändan mest blir en småkul bagatell utan någon större substans

Julie och Jason är bästa vänner och singlar i ett kompisgäng med lyckliga par som alla tycks ha tappat harmonin när de fått tillökning i familjen. När Julie och Jason inser att de aldrig tycks hitta den rätta under sina många dejter, så börjar en plan att gro; varför inte skaffa barn tillsammans och förbli vänner istället för att komplicera allting med kärlek och äktenskap? En plan som till en början tycks fungera galant, men som snart visar sig vara betydligt mer komplicerat än vad de från början hade tänkt sig.

Med Saturday Night Live-stjärnan Kristen Wiig placerad i mitten på omslaget och texten "Bridesmaids-gänget är tillbaka!" är det uppenbart att man vill sälja in Friends with Kids som Bridesmaids med ungar. Detta trots att Wiig sammanlagt är med ungefär 5 minuter och att Jennifer Westfeldt som skrivit, regisserat och spelar huvudrollen i Friends with Kids inte hade någonting som helst med Bridesmaids att göra.

Ett billigt knep för att locka till sig fler tittare.

Men alla som tittar på Friends with Kids längre än tio minuter kommer snabbt att inse vilken klasskillnad det är mellan denna och Wiigs underhållande film om bröllopstokigheter. För medan Bridesmaids var fylld av hysteriska scener som fick en att skratta hjärtligt genom hela filmen, så är Westfeldts försök fylld av förutsägbara skämt och ansträngd romantik. Att hon dessutom valt att själv spela huvudrollen gör knappast saker och ting bättre. Westfeldt är en otrolig tråkig skådespelerska som saknar den komiska tajming Wiig har och hennes uttryckslösa ansikte (för mycket Botox?) gör varje scen med lite känslor inblandade väldigt plastig. Adam Scott som spelar hennes stora andra hälft är inte heller något huvudrollsmaterial.

Det blir extra tydligt när man ser vilka fantastiska skådespelare de har i birollerna. Jon Hamm, Wiig, Chris O'Dowd, Maya Rudolph och Edward Burns är alla mer lämpade för att bära filmen på sina axlar. Men istället reduceras de till små biroller som visserligen förgyller filmen med sina inhopp, men som också lämnar en kraftig mersmak. Friends with Kids är småmysig och har en del underhållande scener, främst scenerna där O'Dowd är med på ett hörn, men överlag är den bara så tröttsamt generisk att den inte lämnar något bestående intryck. Westfeldt försöker med många knep för att göra det mer intressant. Oändligt många joggingscener med New York i bakgrunden som om det ska vara en ny När Harry mötte Sally eller valfri Woody Allen-rulle.

Men det hjälper föga. Westfeldts svaga manusarbete och usla skådespelarprestation gör att Friends with Kids aldrig blir mer än en lättglömd, om än något småmysig och underhållande, romantisk komedi som förgäves försöker att vara en ny Bridesmaids.

Bilden är av mycket bra kvalitet med ljuvliga färger (speciellt i scenerna från ett höstigt Manhattan) som är varma och inbjudande. Här finns också en riktigt stabil skärpa med underbart detaljarbete och en bra djupkänsla. Svärtan är stabil med tunga och mörka inslag, medan hudtonerna är filmens svagaste kort med något för orangea och rödblommiga hudtoner överlag.

Bilden är kodad i AVC och har formatet 1.78:1.

Här finns ett DTS-HD Master Audio 5.1-spår som likt många andra romantiska komedier inte bjuder på någon större ljudupplevelse. Dialogerna är visserligen bra uppfångade och musikinslagen är välmixade, men surrounden är inte speciellt märkbar. Det är en framtung ljudbild som bara vid ett fåtal tillfällen rör sig omkring i mixen. Den fyller sin uppgift utan att briljera.

Ingenting.

6 / 10
+