Bird Box Barcelona

Bird Box Barcelona (Netflix)

Bird Box-spinoffen är oväntat underhållande, men inte så mycket mer. André betygsätter...

Jag var inte särskilt förtjust i Bird Box-succén med Sandra Bullock när det väl begav sig. Premissen med osynliga varelser som fick folk att ta livet av sig kändes billig och filmens struktur var hopplös från början till slut. Det kändes som att filmskaparna själva hade ögonbindel på sig från manusarbete till klippning, men det hindrade varken filmen från att vara en stor succé eller få spinoffs, varav den första precis har fått Netflix-premiär. Det känns lite väl sent att släppa en Bird Box-film fem år senare med tanke, men spanjorerna bakom denna spinoff gör det som originalfilmen aldrig lyckades med: att göra något hyfsat sevärt av premissen.

Det krävdes inte så mycket att göra något vettigt av de osynliga varelserna egentligen, men regissörerna bakom Bird Box Barcelona tar en annan vinkel i historien som gör att man inte bara följer fumlande överlevare i bindlar. Denna gång följer vi en pappa och en dotter som har en annan agenda än att bara överleva apokalypsen. Det finns en dramaturgi och struktur här som faktiskt kompletterar den skräck som originalfilmen ville förmedla och som gör att jag vill se hur det hela slutar - även om man redan vet vad som kommer att hända.

Bird Box Barcelona
Undvik "Bird Box-challenge" denna gång, är ni snälla!

Det är synd när det blir så där. Visuellt sett är filmen mycket fräckare och jag gillar de nya karaktärerna betydligt bättre än de hopplösa idioterna i Bullock-rullen, men vad som börjar med en okonventionell huvudpersons jakt efter försoning slutar med en alltför traditionell och pajig sista akt som pajar den där lilla atmosfären som filmen byggde upp till en början. Det mest grundläggande problemet med Barcelona är dock att det aldrig riktigt blir otäckt. Visst finns det några grisiga självmordsscener, men det blir aldrig nagelbitande, skrämmande eller ens särskilt spännande. Däremot är det underhållande hela vägen. Det är inte ett dumt sätt att tillbringa en seg lördagskväll på om man bläddrar efter något lättsamt på Netflix.

Slutscenen indikerar på att det finns betydligt större planer för det här universumet, men ärligt talat känns det inte som att det finns så mycket mer att berätta nu. Barcelona räddar som sagt mycket av grundpremissen med hjälp av ett mer känslomässigt fokuserat manus och några effektiva twister som berör människans mörker, men nu är det nog dags att lägga locket på för denna filmserie.

6 / 10
+
Den bryter inte ner din vilja att leva, som med förra filmen!