Förtrollad

Förtrollad

Hur klarar sig en sagoprinsessa i New York? Titta på Förtrollad och få svaret. Nu också på Blu-ray.

Disney blandar ihop ett klassiskt sagoäventyr med en modern romantisk komedi. Så beskrivs nog Förtrollad bäst och Disney erbjuder en sockersöt och uppiggande matiné för hela familjen. Förtrollad inleds i sagolandet Andalasia där den kärlekssuktande jungfrun Giselle till slut träffar sin drömprins. Detta faller inte den elaka Drottningen Narissa i smaken utan hon förpassar stackars Giselle till dagens New York. Väl där sker en fullständig frontalkrock mellan hennes sagoskimrande syn på romantik och verklighetens alla problem.

Jag är ingen stor fan av musikaler och under inledningen av filmen funderade jag på att stänga av. När allt och alla ständigt brast ut i allsång fick jag kräktendenser och allvarlig dödsångest. Men lyckligtvis förflyttar sig handlingen till New York ganska omgående. Där utvecklar sig Förtrollad till en riktigt rolig och sevärd film. Kombinationen Disneysaga och den verkliga världen är bisarr men på ett positivt sätt. Amy Adams som Giselle är sådär lagom blondinkorkad och prinsen Edward spelad av James Marsden är även han underhållande.

Disney imponerar åter igen med en bländande bra Blu-ray transfer. Kvalitén är helt enkelt fenomenal och lämnar inte mycket i övrigt att önska. Skärpan är mycket bra och det är rikligt med detaljer även för de mest skarpögda. Djupkänslan är påtaglig och Disney har verkligen ansträngt sig till det yttersta. Förtrollad är även en färgsprakande upplevelse. I en del färggranna filmer känns färgerna obalanserade och överdrivna, men här är det perfekt balanserat. Bilden är också kliniskt ren och brus går inte att finna. Även svärtan är klockren. Det enda jag kan klaga på är att i ett fåtal scener ser lite lite oskarpt ut. Förtrollad levereras på en BD-50, kodecen som använts är AVC och formatet är 2,35:1

Även ljudmässigt är Förtrollad en trivsam upplevelse. Disney har inkluderat en Dolby TrueHD ljudmix med mycket detaljer och dynamik. Dialogen låter klockren och välbalanserad. Musiken är också trevlig och utnyttjar högtalarna på bästa möjliga sätt. Surroundkänslan infinner sig också direkt. Det känns verkligen som att stå mitt i regnovädret och slutscenerna är också grymt läckra ljudmässigt. Basen används där den bäst behövs och upplevs inte påträngande. Förtrollad är en imponerande audiovisuell upplevelse.

Disney har alltid ansträngt sig för att göra sina Blu-ray releaser något extra. Förtrollad är inget undantag. Till att börja med den tredelade featuretten "Fantasy Comes to Life". Den sträcker sig över 18 minuter och tar upp tre musikalnummer i filmen på ett intressant sätt. Det finns sex stycken bortklippta scener också på totalt 8 minuter, några riktiga och några animerade, de är inte alltför dåliga utan sevärda. Sen till det klassiska blooper-klippet på två minuter med mycket skratt.

För de yngre finns ett pop-up äventyr. Den berättar en saga om Giselle och Edward samt jordekorren Pip, lite barnsligt men säkert lattjo för knoddsen. Musikvideon "Ever Ever After" av Carrie Underwood har också en plats på skivan. Jag har sparat det bästa till sist. D-files är ett Blu-ray exklusivt interaktivt BD-Java spel som aktiverar en frågesportsfunktion under filmens gång. Den innehåller även videosnuttar från klassiska Disneyrullar, ett småtrevligt spel. Allt extramaterial förutom musikvideon är dessutom högupplöst.

8 / 10
+
En charmig film med stort hjärta och humor om en krock mellan sagovärlden och verkligheten.