Traitor

Traitor

Spännande och intressant thriller med en storspelande Don Cheadle i huvudrollen

Det är lite som Seth Rogens karaktär i Knocked Up filosoferar om när de just fått reda på att det redan finns en hemsida som katalogiserar nakenscener i filmer. Att bra saker kommer parvis. Volcano och Dante's Peak. Deep Impact och Armageddon. Wyatt Earp och Tombstone. Traitor och Body of Lies.

För om det är någon film som Traitor bär vissa likheter med så är det just Ridley Scotts senaste thriller med Leonardo DiCaprio i Don Cheadles skor och Russell Crowe i Jeff Daniels skor. Här handlar det visserligen inte om någon agent som samarbetar med jordanska myndigheterna för att komma åt terroristerna, utan här handlar det istället om en agent som är så djupt infiltrerad i ett terroristnätverk att man under drygt halva filmen funderar lite om han gått över helt till den andra sidan samtidigt som FBI hela tiden är honom i hasorna (eftersom de inte känner till hans uppdrag) - vilket ger Traitor en febrig nerv och en grym karaktärsutveckling som får oss tittare att verkligen känna med karaktärerna och de val som de tvingas göra.

Don Cheadle spelar huvudrollen som Samir Horn (undercoveragenten vi får följa) och det gör han med bravur. Han varvar det engelska pratet med lite arabiska här och där, vilket bara stärker på trovärdigheten ytterligare några snäpp och bevisar att Cheadle gått in med stor förberedelse inför rollen. Framförallt lyckas han bibehålla mystiken kring om han verkligen har goda avsikter eller inte en bra bit in i filmen och det gör hela jakten som leds av skandalöst underskattade Guy Pearce ännu mer intensiv. Jeff Daniels (även han galet underskattad) och Saïd Taghmaoui gör fina biroller.

Manusarbetet är lätt att döma ut på förhand. Jeffrey Nachmanoff som både regisserat och skrivit manus till filmen har tidigare bidragit till "mästerverk" som The Day After Tomorrow, något som knappast får en att hoppas på något stordåd. Att han sedan också haft hjälp av Steve Martin (japp, den vithårige komikern som nuförtiden enbart medverkar i skräp) gör inte direkt de förutfattade meningarna mindre påtagliga. Ändå är det manusarbetet som imponerar allra mest i Traitor. Man lyckas på ett bra sätt kombinera explosiva actionscener som osar av spänning med mer lågmälda ögonblick där man tillåter tittarna att tänka efter lite. Det är starka scener där terroristerna visar mänskliga drag, vilket gör det hela ännu mer skrämmande istället för att helt enkelt porträttera dessa som gapande dårar med stora turbaner och skägg. .

Man tappar lite i intensiteten någongång i mitten av filmen, men hämtar sig igen när slutet närmar sig och avslutar med en härligt omvälvande final som överraskar stort. Som helhet är därför Traitor en mycket kompetent thriller som visserligen kräver en del tankeverksamhet från tittarna för att man ska hänga med i svängarna till fullo, men som i gengäld ger en massvis av spänning, bra skådespeleri och ett sylvasst manusarbete.

Body of Lies är dock bättre, om man ska fortsätta jämförelsen, trots att de när man tänker efter inte har så värst vidare mycket gemensamt ändå.

DVD:n från Nordisk Film har en alldeles utmärkt bild med en krispig skärpa och välbalanserade färger. Bra skit. Ljudet som finns i antingen ett vanligt 5.1-spår eller ett DTS-dito är också mycket bra och under explosionsscenerna skakar hela rummet av trycket från basen och man själv skakar liksom av välbehag över den fina ljudmattan. Extramaterial saknas

TraitorTraitorTraitor
8 / 10

Traitor