Massakern i Katyn

Se Andrzej Wajdas prisbelönade andra världskrigsdrama på en finfin Blu-ray från Atlantic Film

Polackerna hade det inte lätt under andra världskriget. Först kom tysken in och levde rövare men ryssarna ville inte vara sämre. De gick in österifrån och gjorde livet minst sagt prekärt för befolkningen. För att snabba upp nedbrytningen av motståndet masstransporterade de polska officerare till fångläger på den ryska sidan och bestämde sig för att avrätta dem. Katyn var ett av lägren. Där fick 4421 polska officerare sätta livet till våren 1940.

Den polska regissören och filmklenoden Andrzej Wajda har personliga erfarenheter av händelsen. Hans far strök troligen med i det lägret och han har länge sökt efter ett lämpligt manus. När författaren Andrzej Mularczyk kom med boken "Post Mortem" tog sökandet slut. Efter en mindre omarbetning blev det till slut en film. En film som gick väl hem hos kritikerna och sopade hem en mängd åtråvärda priser. Bland annat en Oscarsnominering som bästa utländska film.

Filmen handlar inte så mycket om fånglägren och kriget i sig. Den riktar istället in sig på familjerna och deras oro för framtiden. I filmen får vi följa en familj där pappan i familjen Andrzej försvinner spårlöst. Åren går och kriget tar slut men där tar ett nytt kapitel sin början. Ryssarna anklagar tyskarna för massmorden på de polska officerarna men de uppenbara lögnerna sprider salt i såren hos det sargade folket. Även idag är det ett infekterat ämne. Ryssarna har kritiserat filmen kraftigt.

Massakern i Katyn är en gripande film och att den är gjord av just polacker förstärker trovärdighetsskänslan. Filmen är även oerhört vacker. Pawel Edelmans briljanta foto är häpnadsväckande och ligger kvar i minnet. Skådespeleriet är ypperligt med strålande prestationer över lag. Regissören Andrzej Wajda har snyggt undvikit de vanliga filmklicheérna. Filmen är verkligen rakt på sak, inga onödiga omvägar. Något som drar ner betyget är att filmen är så oerhört spretig. Nya karaktärer swischar förbi hela tiden och det blir omöjligt att hålla reda på alla. Dokumentärinslagen är även tydliga, men för en Discovery-nörd som jag själv är det bara ett plus.

Bilden i Massakern i Katyn håller bra kvalité. Inte bara det oerhört vackra fotot och ljussättningen utan även de mer tekniska bitarna. Den har bra djup och det kalla gulgröna färgschemat passar verkligen in i filmen. Skärpan är hygglig, fast den tillhör inte de bästa i klassen men räcker för att göra mig tillfreds. Även svärtan är bra, det är fullt med detaljer i de mörka partierna. Tyvärr ligger ett tunt bruslager över filmen men det går att leva med. Massakern i Katyn levereras på en BD25 med MPEG2-kodec och formatet är 1,77:1.

Även fast filmen bara har ett Dolby Digital 5.1-spår kan jag inte klaga. Det låter förvånansvärt dynamiskt och tydligt med den melankoliska musiken och dialogen. Dialogen är välplacerad kring de främre högtalarna. De har även lyckats använda surroundkanalerna på ett bra sätt. De förstärker verkligen ljudbilden och det känns som att man är med i händelsernas centrum. Bashögtalaren får också lite att göra emellanåt och förstärker även den ljudupplevelsen. Bra jobbat.

Det går knappast att klaga på utrymmet på en Blu-ray-skiva så det är med en aning besvikelse jag bekräftar att den helt saknar extramaterial.

7 / 10
+