Borta bäst, hemma värst

Högst medelmåttig film om hur jobbigt det kan vara att fira jul tillsammans med sin familj och hur svårt det kan vara att verkligen känna en person, platta skådespelarinsater och trötta skämt fyller ut Borta bäst, hemma värst

Brad och Kate har varit tillsammans med varandra i ungefär 3 år, men har trots den relativt långa tiden tillsammans ändå aldrig träffat varandras föräldrar. Det förändras under julen när paret planerat att som vanligt fly från familjerna genom att åka utomlands för att njuta av lite sol, bad och Piña Colada, men hindras av en tjock dimma som ställt in alla flyg från San Francisco. Till råga på allt befinner sig ett TV-team på flygplatsen som självklart råkar intervjua Brad och Kate. Släkten ser detta och plötsligt har man ingen ursäkt till att inte åka runt och besöka samtliga av de 4 skilda föräldrarna.

Borta bäst, hemma värst må kanske inte vara världens bästa översättning (Four Christmases låter ju inte riktigt som det hur man än vänder och vrider på saken), men det stämmer åtminstone in bra på situationerna som uppstår i filmen. Man förstår ganska omgående varför Brad och Kate aldrig haft lust att besöka sina föräldrar. Hemma hos Brads alkoholiserade surgubbe till pappa finns två smått efterblivna brorsor (en av bröderna spelas av Iron Man-regissören Jon Favreau) som sysslar med UFC, men inte sånt som man tjänar pengar på och uppträder med på olika galor, utan sånt som man lägger upp på Youtube efter att ha pucklat på varandra hemma i vardagsrummet. Brad åker på stryk när han kommer hem, för brorsorna tycker tydligen det är jätteroligt att pröva sina grepp på folk som inte själv sysslar med sporten.

Hemma hos Kates mamma finns en massa kåta tanter som pratar snusk och sitter tätt, tätt intill Brad så fort tillfället ges. Hennes gamla mormor pratar om hur hon lovar att tillfredsställa hennes make (morfadern alltså) med munnen och handen lite oftare nästa år.

Vaknade jag just upp ur en koma som gått mig obemärkt förbi och som fått mig att missa när det blev roligt att se en gammal tant prata sex eller är det bara så att det aldrig någonsin varit roligt?

Borta bäst, hemma värst är fylld av skämt som får en att rynka på näsan och som känns nästan larvigt desperata. Man hade vunnit på att arbeta fram lite hjärtligare och mer kvalitativa skämt istället för att fokusera på tråkiga sexskämt och hela biten med Jesuspjäsen som är så outhärdlig irriterande att man får kväljningar i soffan. Det blir inte heller bättre av att karaktärerna är svåra att tycka om. Brad är en barnslig och egoistisk jävel medan Kate är snorkig och barnslig kvinna.

Man struntar i hur deras relation utvecklas och undrar hela tiden hur de stått ut med varandra så länge trots att de egentligen inte vet någonting om varandra. Vad har de pratat om hela tiden i sitt förhållande? Bara om nutiden? Om min flickvän inte skulle prata om sin dåtid, så skulle jag oroa mig om nätterna att hon skulle vara en psykpatient som bara väntar på att mina ögonlock ska stängas, så att hon kan slänga en hink med saltsyra på mig.

Det finns en viss charm i Borta bäst, hemma värst och det är främst i scenerna hemma hos Kates pappa där det blir lite smågulligt och med en fin prestation från Jon Voight (som uppfriskande nog inte spelar någon korrupt politiker den här gången). Jag gillar också ögonblicket då Brad försöker installera parabolen hos sin pappa, men i övrigt är det relativt svältfött på riktigt roliga scener. Borta bäst, hemma värst är en medioker julkomedi med tjatiga skämt, ganska jobbiga skådepelarinsatser (Vince Vaughn beter sig som om han har ADHD i vissa scener) och en medelmåttig regiinsats från Seth Gordon som inte lämnar några bestående intryck.

Se Ett päron till farsa firar jul istället, där snackar vi högkvalitativt och underhållande destruktivt julfirande där familjen går varandra på nerverna. Den har dessutom julkänslan som Borta bäst, hemma värst helt saknar.

Nej, inte heller på bildfronten kammar man hem något toppbetyg. Här bjuds på en bildupplevelse med hyfsade färger och en rätt så skaplig svärta, men det är de negativa bitarna som överskuggar dem positiva. Hudfärgerna är på tok för bronsaktiga i tonen, skärpan lider av att den ena stunden är knivskarp på vissa objekt bara för att sekunden senare kännas aningen suddig och ofokuserad, brus förekommer och en hel del artefakter visar sitt fula tryne under filmens gång.

Bilden är kodad i VC-1 och har formatet 1.78:1.

Bered dig på en ljudupplevelse utöver det vanliga som kommer att...nej, jag skojar. Borta bäst, hemma värst har ett Dolby TrueHD 5.1-spår som huvudsakligen håller till i de främre högtalarna under filmens gång, det är ett tråkigt och livlöst spår som inte alls skapar någon minnesvärd ljudbild att hänga i julgranen. Dialogerna är visserligen välmixade, men när man endast använder de främre högtalarna känns det ju ganska meningslöst med ett 5.1-spår. Visst, de övriga högtalarna används i ytterst få scener, men inte heller då skapas någon direkt tillfredsställande surround. Platt och tråkigt, det är nyckelorden i den här ljudmixen.

Här bjuds på lite plikttroget och ganska så ointressant bakom kulisserna-material där det klappas på ryggar och pratas lite om hur roligt det var att spela in filmen, förutom det finns ett gäng med bortklippta scener och några trailers. Inget märkvärdigt alltså.

5 / 10
+
Högst medelmåttig komedi med bara duglig bild- och ljudkvalité.