Prinsessan och grodan

En välkommen återkomst till den gamla skolans handritade Disneyfilmer och en oerhört hjärtvärmande berättelse som för tankarna till studions mästerverk Den lilla sjöjungfrun och Lejonkungen

"Ut med det nya, in med det gamla" var antagligen det som sades under mötet då man gav grönt ljus till att göra Prinsessan & Grodan, Disneys första traditionellt tecknade film på flera år. Man tog in gubbarna som hade legat bakom Den lilla sjöjungfrun, Aladdin och Hercules för att skapa en tecknad film som för tankarna till Disneys storhetstid då man helt saknade konkurrens när det handlade om tecknad film. Man var helt enkelt bäst på det man gjorde.

Sen kom Pixar in i bilden och allt förändrades genom dataanimationer på 90-talet. Den magi som tidigare hade varit synonymt med Disney försvann och byttes ut mot en opassande och identitetslös strävan efter att modernisera sig. Filmer som Lilo & Stich och egentligen allt som kommit efter Kejsarens nya stil har varit hemskt medelmåttiga. Långt ifrån den höga standard som man annars alltid förknippat med Disney. Man var på väg att tappa sitt goda rykte. Men 2006 kom räddningen. Disney köpte upp Pixar och i samma veva klev Pixar-guden John Lasseter in som ansvarig chef för det kreativa arbetet på studion. En roll som gav Lasseter möjlighet att styra studion i rätt riktning igen. Ett av hans första beslut var att gå tillbaka till rötterna med traditonellt animerande i form av Prinsessan och grodan.

Ett beslut som skulle sig vara guld värt. För inte nog med att Prinsessa och grodan är en skön återkomst till Disneys traditionella tecknande, det är också en av studions allra bästa filmer någonsin - en varm och hjärltig saga förlagd i dagens New Orleans där Tiana, en ung servitris kysser en groda i hopp om att förvandla honom till prins, men som istället själv förvandlas till en groda efter kyssen. Det visar sig att grodan i själva verket är en människoprins som förvandlats till groda efter att en elak voodomagiker slängt en trollformel på honom. Tiana och grodprinsen Naveen måste tillsammans med några andra lustiga karaktärer (däribland en trumpetspelande alligator) försöker bryta förbannelsen och bli människor än en gång.

Prinsessa och grodan är en modern tolkning av den gamla sagan om en prinsessa som kysser en groda och förvandlar honom till sin egen drömprins. Mycket är nytt denna gång. Tiana är Disneys första afro-amerikanska prinsessa (det var ju på tiden), men framförallt är hon en vanlig människa. Hon är ingen prinsessa som bor i ett stort slott och med tusen olika tjänare, hon är en vanlig tjej som arbetar som servitris och sedan kastas in i en värld som på många vis är främmande för henne. Hon är en smart och klok tjej. En förebild för många unga tjejer. Det känns uppfriskande att se denna typ av karaktär i en Disneyfilm, istället för de vanliga prinsessorna med sina blonda hårsvall och korkade idéer.

Röstskådespelarna är klockrena med bland andra John Goodman, Terrence Howard, Oprah Winfrey, Keith David och inte minst huvudrollsinnehaverskan Anika Noni Rose.

Och hela grejen med att förlägga filmen i dagens New Orleans är...fantastiskt. Här finns så mycket energi och historia att omgivningarna i sig skulle kunna föra berättelsen framåt. Man inkluderar cajun, voodoo och alla andra ingredienser som New Orleans är kända för och rör ihop det till en förtjusande saga med fart och fläkt.

Det spelas mycket musik, vilket känns extra passande när det utspelar sig i en av de mest musikaliska städerna på hela jordklotet - och det är BRA musik också. Jazzigt och väldigt New Orleansdoftande toner signerade Randy Newman. Disney har under många år haft svårt att klämma ur sig minnesvärda låtar, men här har man hittat tillbaka till rötterna. Det är klämkäcka låtar som sätter sig snabbt i skallen och som sjungs så fantastiskt vackert av alla inblandade. Man blir lite tårögd och framförallt nostalgisk - för så här bra har inte Disney varit på många, många år.

Prinsessan och grodan är en mästerlig barnfilm som fungerar både för gamla och unga tittare. Den typ av film som man under sin barndom lärde sig att älska och förtrollas av. Synd bara att slutet kommer lite väl snabbt (filmen klockar in på dryga 100 minuter) och att vissa karaktärer får på tok för lite speltid, men det är givetvis bagateller i sammanhanget.

För på det stora hela är Prinsessa och grodan en av Disneys bästa filmer - och utan tvekan en av årets absolut bästa barnfilmer.

I den här ljuvliga transfern fångar man upp all den skönhet som den handritade berättelsen har att bjuda på. Det är en makalöst bra skärpa med ett djup som gör att bilden nästan känns tredimensionell i många lägen, en kavalkad av levande färger som inte visar någon som helst tendens till att spricka, en stark svärta som aldrig slutar imponera och inte minst ett oändligt antal av findetaljer som förhöjer hela upplevelsen på ett lysande sätt. Det märks vilket enormt arbete man lagt ner på bakgrundsmiljöerna och denna transfer gör det möjligt att studera i detalj. Imponerande.

Det här är en av de bästa transfers som jag någonsin sett vad gäller tecknad film - och att det är Disney som står bakom den förvånar mig inte det minsta. De har alltid behandlat sina filmer på ett respektfullt sätt och den här BD-transfern är verkligen helt suverän.

Bilden är kodad i AVC och har formatet 1.78:1.

Även om nu ljudet inte är lika fantastiskt som bildkvalitén, så är det ändå ett imponerande DTS-HD Master Audio 5.1-spår som den levereras med. Här kommer alla sånger till liv i ett potpurri av härligt precisa och kraftfulla surroundeffekter som får sångerna att liksom studsa runt i rummet. Det ger en verkligen känslan av att befinna sig mitt i New Orleans under någon av deras musikfestivaler. Dialogerna är välmixade, om än något låga i vissa lägen. Men surroundmixen går inte att klaga på. Det är kraft, det är precision och det är en härlig ljudmatta som får hela rummet att svänga loss.

Här finns ett mycket intressant kommentarspår med regissörerna John Musker/Ron Clements och producenten Peter Del Vecho som både bjuder på intressanta detaljer kring deras animationer och roliga anekdoter från deras gamla filmer. Stämningen är på topp och det märks att herrarna är stolta över deras film, vilket dem ju har all rätt att vara. Här finns också några featurettes av varierande kvalitet och spellängd samt bortklippta scener, musikvideos och ett litet minispel för de allra yngsta.

9 / 10
+
En fantastiskt bra Disneyfilm med referensklass på bildfronten och bara marginellt sämre ljudkvalitet