Grown Ups

Grown Ups

Adam Sandler samlar ihop kompisgänget för att lattja lite. Med katastrofalt resultat

Jag tycker egentligen inte alls illa om Adam Sandler. Happy Gilmore ser jag som en komediklassiker och han har faktiskt gjort några hyggliga komedier sen dess. Men allt för ofta varvas de med rejäla bottennapp som borde brännas upp och glömmas bort. Adam Sandler jobbade redan i Happy Gilmore från 1996 ihop med regissören Dennis Dugan och samarbetet fortsätter nu i Grown Ups. I Grown Ups samlas det goa grabbgänget trettio år efter att de vann juniormästerskapet i basket. De samlar ihop sina familjer och beger sig till en gemytlig sommarstuga vid en trevlig liten sjö för att återuppliva gamla minnen.

Adam Sandler har potential. Det har han visat förut men den ser vi inte en skymt av i Grown Ups. Den störtlöjliga handlingen som baseras på skämt om fisar, tuttar och djursex är inte ens rolig för småbarn. Dennis Dugan och Adam Sandler verkar inte ha brytt sig nämnvärt om att göra en sammanhängande film överhuvudtaget. De olika scenerna ger ett förvirrande intryck. Grown Ups är även gräsligt förutsägbar och kryllar av överdrivna stereotyper.

Förutom en Adam Sandler på tomgång har vi de pubertala tramsnissarna David Spade, Kevin James, Rob Schneider och Chris Rock vars karriärer passerat bäst-före-datum för länge sen. De gör ingen insats värd namnet och är bara pinsamma. De trötta 40-årskrisande ex-komikerna anstränger sig inte ens, de har gett upp. Ibland glimrar de dock till. När Kevin James river poolkanten och Steve Buscemi står i gipsdräkt går mungiporna upp en aning. Men mer än så är det inte. Mina förväntingar på Grown Ups var förvisso låga men Grown Ups är en bedrövlig komedi utan existensberättigande.

Grown Ups på Blu-ray ser hygglig ut. Skärpan håller medelklass och speciellt i dagsscenerna kryllar det av detaljer. Färgpaletten är levande och sprakande med fylliga primärer och naturliga hudtoner. Stundtals sticker dock kontrasten iväg och detaljnivån sjunker. Svärtan är inte den bästa, bilden lider av black crush och det ser smetigt ut. Annars finns det inte mycket mer att klaga på. Bilden är ren och fin och levereras på en blänkande BD50-skiva med AVC-kodec och formatet 1,85.1.

Ljudet i Grown Ups är inget som stresstestar ljudanläggningen precis. Det är en framtung DTS-HD Master Audio-variant som erbjuds och bjuder på ren och klar dialog. Men det är allt. Surroundeffekterna är som bortblåsta och baslådan får inte göra något överhuvudtaget.

På extramaterialdelen finns bland annat ett av filmhistoriens tråkigaste kommentatorsspår. Regissören Dennis Dugan förklarar för oss att han minsann tyckte det var skönt att ta ledigt från det seriösa filminspelandet och satsa på att göra Grown Ups istället. En semester för hans del. Det förklarar kanske filmens uselhet. En dassig regissör som i förväg gäspar sig igenom inspelningarna, katastrof-recept. Förutom det finns en drös featurettes som handlar om allt möjligt, bland annat två obligatoriska gag reels där skådespelarna har tävling i att skratta mest.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+