Green Lantern

Green Lantern

DC Comics försöker rå på Marvel med en filmatisering av en av deras mindre kända superhjältar bland allmänheten, men misslyckas med det mesta i en av senare års mest medelmåttiga storproduktioner

Hal Jordan är en våghalsig och oansvarig stridspilot som hela tiden testar gränser utan att tänka på eventuella konsekvenser, denna orädda attityd till livet har han fått efter hans pappa som avled under en flyguppvisning under Hals barndom. Det är ett levnadssätt som stör många i hans omgivning. Men när ett rymdskepp kraschlandar på jorden förändras allt.

Hal transporteras till nedslagsplatsen genom ett mystiskt grönt klot och träffar på en döende lilafärgad utomjording som förklarar för Hal att han blivit utvald att ingå i den intergalaktiska väktarstyrkan Gröna Lyktorna. Hal kan givetvis inte tro sina ögon eller öron till en början (och det kan knappt vi tittare heller), men snart går det upp för honom att utomjordingen talat sanning. Han tvingas att ta ansvar för en gångs skull och bli till en Grön Lykta för att kunna rädda jorden från undergång.

Vi tar det positiva först. Ryan Reynolds är riktigt skön i huvudrollen som Hal Jordan och gör det bästa av situationen med en avväpnande charm som lyfter många av scenerna i filmen. Reynolds är det i särklass bästa med hela filmen tillsammans med en brunhårig Blake Lively som visserligen inte har mycket att göra förutom att vara en av de vackraste kvinnorna i världen och således ge oss tittare ögongodis av den allra bästa sorten. Jag tycker också att det är lite småcharmigt att se Reynolds tränas upp av ett par roliga karaktärer på planeten Oa samt att musiken är härligt pampig genom hela filmen.

Annars är det inte så överdrivet mycket som är positivt, tyvärr. Specialeffekterna ser inte mycket ut för världen trots att man lagt ner otaliga miljoner dollar på dessa, karaktärsutvecklingen är riktigt usel, striderna är lama och det faktum att Gröna lyktan är en av de tråkigaste superhjältarna som finns gör att det hela blir till en ytterst medioker produktion.

Det känns inte som att man riktigt hittar tonen. Green Lantern pendlar hela tiden kring ganska tramsig science-fiction (det är extremt svårt att ta vissa av karaktärerna på allvar) och moralkaksfylld actiondrama om hur Hal tvingas till att bli en bättre människa för att kunna rädda mänskligheten från utrotning.

Vad gäller skurkarna är det inte mycket bättre. Peter Sarsgaard ser läbbig ut med svulstigt gigantohuvud, men är en i övrigt ganska blek skurk som inte gör mycket mer än skriker och flinar så att det rinner dregelremsor längs mungipan på honom. Ändå är han tusen gånger bättre än filmens stora huvudskurk, Parallax, som mest bara liknar ett stort moln av diarré när den svävar omkring i rymden och på jorden.

Jag tror nog att yngre tittare kommer att ha ganska kul med filmen, medan äldre mest kommer att rycka på axlarna och konstatera att det finns bra många superhjältefilmer som är både en och trettiotvå gånger bättre än den här dussinfilmen. Det kommer för övrigt en extrascen strax efter att filmen slutat, men det är inget märkvärdigt över den och alla som vant sig vid Marvels underbara extrascener kommer känna sig gruvligt besvikna av denna.

Här finns desto mer positivt att säga. Skärpan är strålande rakt igenom med underbar dynamik, medan färgsättningen är suverän med sina fylliga färger som fångar upp serietidningskänslan på ett bra sätt i många scener. Svärtan är dock inget vidare med en förmåga att många gånger smeta ut detaljer och leverera tvivelaktiga skuggor som sticker ut alldeles för mycket. Det förekommer också en del störande brus, men överlag är det en bra transfer som lyser som starkast i de ljusare scenerna.

Bilden är kodad i AVC och har formatet 2.40:1.

Här har man lyckligtvis inte slarvat och DTS-HD Master Audio 5.1-mixen som levereras är riktigt tung, levande och härlig med ett enormt bra bastryck under actionsekvenserna och mer subtila surroundeffekter när det kommer till filmens lugnare ögonblick. Dialogerna är klanderfritt uppfångade och musiken är välmixad genom hela filmen. Ett riktigt bra ljudspår med andra ord.

Förutom att innehålla möjligheten att se filmen i bioversionen eller en förlängd version (drygt 9 minuter längre), så finns här ett Picture-in-Picturespår som i ärlighetens namn är ganska ointressant att ta sig igenom medan man tittar på filmen, ett antal featurettes av varierande kvalitet samt ett par bortklippta scener och förtittar på animerade versioner av Green Lantern.

6 / 10
+
Medelmåttig superhjältefilm med bra bild och ännu bättre ljudkvalitet.