Poppers pingviner

Poppers pingviner

Generisk och rätt så meningslös familjekomedi med Jim Carrey i huvudrollen som stressad företagsman som blir en bättre människa när pingviner dyker upp i hans liv

Pingviner är skojiga djur. Det går liksom inte att ta det ifrån dem. Små söta fåglar som ser så klumpiga ut i sina små frackliknande kroppar. Så jag förstår absolut tanken med att slänga in pingviner i en familjefilm. Jag förstår även till viss del varför man kan tycka att Jim Carrey lämpar sig bra för roller i just såna filmer. Men det jag absolut inte förstår är hur jag lyckades hålla mig vaken under Poppers Pingviner.

Det är uppenbarligen ingen film som i grund och botten riktar sig till gnälliga filmrecensenter som helst tittar på stenhårda actionrullar, skräckfilm och romantiska komedier. Nej, det är givetvis en film som främst riktar sig till småttingar med kaksmulor i ansiktet och chipsiga kladdfingrar som kommer skratta sig hesa åt de lustiga fåglarna och Carrey. Men Poppers pingvinger är inte en bra film. Långt ifrån. Det är en av de mest generiska och, ärligt talat, överflödiga familjefilmer som jag sett på väldigt länge. Carrey spelar självupptagen företagsman som jobbar mer än vad han umgås med sina döttrar och som har en exfru han inte är jättebra kompis med längre. Men allting förändras då Popper plötsligt får ett gäng pingviner i sin ägo som sedan flyttar in i hans gigantiska lägenhet. Pingvinerna får Popper att förstå vikten av att ta hand om varandra och att vara en bättre människa.

Det är sockersött till tusen med sliskiga moralkakor till höger och vänster. Hur familjen är det viktigaste vi har och hur skönt det är att bli till en bättre människa. Man tröttnar väldigt fort på att matas med de allt annat än subtila budskapen och samma gäller Carreys jobbiga överspel som egentligen inte varit roligt sedan han tappade förmågan att ljuga i Liar Liar. Här är kanske lite lugnare än vanligt, men då och då exploderar han ut i sina sedvanliga gummiminer och konstiga röster - främst i samspelet med pingvinerna. Det är plågsamt att titta på. Men värst är ändå pingvinerna. Dessa söta gynnare används här till att bjuda publiken på pruttskämt (en kallas till och med "Stinky"), larvig slapstick och diabetesframkallande sliskscener när pingvinerna får karaktärerna att smälta och bestämma sig för att börja nya liv ihop, typ.

Regin är medioker på sin höjd, precis som skådespeleriet i birollerna där bland andra Carla Gugino och Arrested Development-sköningen Jeffrey Tambor medverkar för att kunna betala sina elräkningar.

Poppers pingviner kommer att uppskattas varmt av småttingarna i familjen, medan de vuxna precis som undertecknad kommer finna sig kraftigt uttråkad och mest rycka på axlarna åt de tafatta försöken till humor som oftast bara involverar grimaser, pruttar eller någon (Carrey i 99,9 % av fallen) som gör en "rolig" röst. Försök övertala ungarna att se Pingu istället.

Där snackar vi toppenrolig pingvinhumor även för alla åldrar.

Poppers pingviner ser dock strålande ut på Blu-ray med en otroligt skarp, dynamisk och levande bild som fångar upp alla smådetaljer på ett lysande sätt. Hudtonerna är naturliga, svärtan är tung och mörk, medan färgerna i övrigt levererar fylliga och inbjudande nyanser som gör det till en ren fröjd att titta på filmen rent bildmässigt.

Bilden är kodad i AVC och har formatet 1.85:1.

Här finns ett DTS-HD Master Audio 5.1-spår som gör det mesta rätt med fantastiska surroundeffekter med klockren precision och bra tyngd samt fint uppfångade dialoger, men när det kommer till pingvinerna är det inte lika lätt att vara snäll. Ljudmixen är på tok för högt mixad när pingvinerna ger ifrån sig sina läten. Det kommer lika plötsligt varje gång; ett obehagligt skri som låter mycket högre än allt annat i ljudbilden och således tvingar en att hela tiden vara redo att höja och sänka volymen för att inte störas av missljudet. Denna miss till trots är ljudet i Poppers pingviner av bra kvalitet.

Ett par bortklippta scener som man verkligen förstår varför de inte hamnade i den slutliga versionen, tröttsamma tabbar, ett par featurettes och en biotrailer för filmen. Inte mycket att hänga i julgranen med andra ord.

6 / 10
+
Tramsig och tråkig familjekomedi med strålande bild och överlag mycket bra ljudkvalitet.