Cloverfield

Cloverfield

Monsterfilm för Youtube-generationen när Cloverfield hittat till DVD-hyllan

Ett gäng kärlekskranka New York-bor är mitt uppe i avskedsfirandet av en kompis som ska flytta och bli big in Japan när festligheterna avbryts av att ett jättemonster plötsligt går till attack. Ungefär samtidigt går det upp för publiken att den inledande skakiga handkameran inte försvinner utan följer genom hela filmen samt att alla förhandsjämförelser med Godzilla och Blair Witch Project inte var så dumma trots allt.

Och de första snabba klippen när monstret slingrat sig runt Manhattan är rätt coola, de mindre krabaterna som springer omkring i tunnelbanesystemet och infekterar folk hade jag dock klarat mig utan. Över huvud taget fungerar Cloverfield som bäst så länge man bara får se en antydan av monstret och förstörelsen. Sedan har filmen definitivt den fördelen att man är väldigt sparsmakade med information om vad som föranlett det stundande apokalypsklimatet. Lite grann som The Happening som går på bio just nu.

Marknadsföringstricken och de krypiska nätkampanjerna som föranlett hajpen kring Cloverfield har varit smarta. Faktiskt smartare än vad själva filmen mäktar med. Trots det är Cloverfield är inte alls ett oävet actionäventyr utan innehåller en del nerviga inslag och ett upplägg som gjort för Youtube-generationen. Efter drygt halva filmen börjar det dock svikta lite i samband med att fokus flyttas till amerikanska försvarsmakten och tunggrodd politisk symbolik tar över. Sedan är skådespelet inget att slösa brevpapper på och skriva hem om även om glada amatörer inte ska underskattas. Dock så saknar de bärande aktörerna förmågan att ytterligare spä på panikkänslorna vilket hade behövts för att ge filmen ytterligare tyngd.

Men trots allehanda brister och skönhetsfläckar så finns det något lite vågat och friskt satsat över Cloverfield, nästan som om att Shyamalan skulle göra en monsterrysare. Lost-bekantingen JJ Abrams står som producent för filmen och visst det finns något lite långsökt cliffhanger-aktigt även med Cloverfield. På både gott och ont. Men om betyget ska någonstans så ska det avrundas uppåt. Och extra plus för att den kvinnliga skådisen i mitten av mitten här nere är en Patti Smith-kopia.

DVD:n är läckert förpackad med ett extra fodral i relief förställandes Frihetsgudinnan utan huvud. Extramaterialet bjuder på kommentarspår av regissören som inte känns som något speciellt. Sedan kan man koppla in ett läge där det dyker upp en symbol under filmens gång och när man ser den så kan man trycka enter på fjärrkontrollen för mer info. Både bild och ljud (5.1 Dolby) är över förväntan även om dialogerna försvinner lite ibland. Dock så ger det ju den där amatörvideokänslan så det är ju synd att klaga.

Cloverfield
Cloverfield
Cloverfield