
När Square Enix för några år sedan försökte blåsa nytt liv i klassikern The Portopia Serial Murder Case med hjälp av AI, möttes satsningen av hård kritik. Den moderna versionen av 1983 års ikoniska klassiker - ursprungligen designat av Yuji Horii - föll inte i god jord hos spelarna, som upplevde den som tekniskt bristfällig och innehållslös.
Men sedan dess har tekniken gått framåt, och idag är användningen av artificiell intelligens inte längre enbart ett experiment, utan börjar bli en integrerad del av spelutveckling. Fler studios vågar nu utforska AI i olika former, och inom underhållning ses det allt oftare som nästa stora grej.
Under årets Comicon i Neapel träffade Gamereactor Dragon Quest-skaparen Yuji Horii för en intervju. Förutom att prata om framtiden för Dragon Quest-serien, Akira Toriyamas arv och till och med en möjlig Chrono Trigger-remake, kom samtalet även in på visuella romaners roll i dagens spelklimat - en genre Horii har lång erfarenhet av.
Vår reporter David Caballero frågade hur Horii ser på genrens ökande popularitet i väst, där namn som Kazutaka Kodaka (Danganronpa) och Kotaro Uchikoshi (Zero Escape) hjälpt till att bygga ett bredare intresse. Han passade även på att fråga om Horii skulle kunna tänka sig att ge Portopia en ny chans, denna gång med mer avancerad AI. Horii svarade inte på om en nyversion är aktuell, men visade tydligt att han är intresserad av AI-teknikens potential:
"Recently, I did a remake of Portopia using AI, as AI is becoming more and more advanced.
I'm not sure if it's possible, but it would be a lot of fun to have an adventure game where players could converse with AI, solving cases."
Trots sina 71 år visar Yuji Horii alltså inga tecken på att sakta ner - tvärtom. Hans nyfikenhet och vilja att utforska ny teknik tyder på att han fortfarande vill tänja på gränserna. Du hittar hela intervjun med den japanska rollspelsmästaren här nedan.