Dumb Money

Dumb Money (Amazon Prime)

På samma vis som Adam McKays The Big Short och J.C. Chandors Margin Call var båda filmer som försökte (och lyckades) med att transformera de komplexa händelser som föranledde finanskrisen mot slutet av 2000-talet. Så försöker nu även Craig Gillespie med sin nya film Dumb Money repetera framgången fast med fokus på aktiemarknaden, och då specifikt den så kallade short squeeze eller blankning som involverade GameStop och den numera ikoniska karaktären Roaring Kitty.

För så länge du inte levt under en sten de senaste åren eller så borde den smått galna historien om GameStop-aktien vara något du i varje fall hört talas om på nyheterna vid något tillfälle. Det är berättelsen om hur en grupp småsparare gick i strid med de stora hajarna på Wall Street och faktiskt segrade, en klassisk David och Goliat-berättelse, stöpt i moderna sensibiliteter. Det var därmed också oundvikligt att Hollywood inte skulle få för sig att förvandla händelserna till film. Så frågan blir då, är Dumb Money värd din tid?

Här får vi följa Paul Dano i rollen som Keith Gill, eller Roaring Kitty - det alias som kom att göra honom till en världskändis. Tillsammans med sin fru och barn lever han på hoppet om att en dag bli rik på sin tunna portfölj av aktier. Ett småsparande som även är hans stora hobby vid sidan av jobbet, och genom onlineforum såsom Reddit samt Twitch diskuterar han sina investeringar öppet med de som vill lyssna. Hans stora satsning är GameStop, en aktie han anser vara påtagligt undervärderad.

Dumb Money
"Tusan vad det är gött att vara rik och dum".

På andra sidan av myntet finner vi hajarna på Wall Street och dess fondförvaltare som satsat hårt emot GameStop, i väntan på dess oundvikliga fall. Något som enligt all rim och reson borde ha skett, det var trots allt det mest logiska utfallet för bolaget. Men när småspararna kraftsamlar och i allt större grad börjar köpa in sig i GameStop så börjar problemen hopa sig på horisonten, och med miljarder kronor i obalans börjar tillika panik sprida sig bland investerare.

Att Dumb Money är underhållande råder det ingen tvekan om, och Gillespies film är ett välsvarvat, snyggt hantverk som bjuder på en långt mer lättsmält version av dess verkliga förlaga. Dumb Money destillerar på ett smart sätt ned många av de mer tungrodda begreppen som kanske normalt associeras med aktier samtidigt som den även hoppar över mycket av marknadens komplexiteter. Fokus ligger istället mer på mindre karaktärer och vid sidan av huvudaktören Keith Gill så får vi även följa en rad andra individer.

Det är människor som drömmer, vill bryta sig ur sin vardag och vågar hoppas på något större. Gemensamt för alla är att de på ett eller annat vis exponeras och fattar intresse för Roaring Kitty och hans investeringar i GameStop, de blir en del av rörelsen och hjälper till att känslomässigt förankra filmen. På andra sidan myntet bjuds vi också på en inblick hos de fondförvaltare som satsade emot GameStop, vilka med Seth Rogen i spetsen spelas till perfektion, även om de nu råkar vara ganska utpräglade karakiatyrer.

Dumb Money
Petter drömmer om att äga samma tröja.

Skådespelet överlag är en av de största styrkorna med Dumb Money och trots många scener och karaktärer har väldigt lite koppling till varandra frånsett sitt gemensamma intresse i GameStop-aktien. Så är de samtliga emotionellt engagerande små historier i sin egen rätt, vare sig det handlar om de rika, bortskämda miljardärerna vars liv vänds upp och ned, eller den ensamma sjuksköterskan som vägrar sälja och drömmer om förändring.

Det är förvånansvärt nyanserat och nedtonat, fritt från sensationalism eller inbakat budskap om kapitalismens ondska. Dumb Money kommer knappast gå till historien som någon cinematisk uppenbarelse, men med starkt skådespel och ofta förvånansvärt engagerande karaktärer så bjuder Gillespie på en underhållande och smart balanserad film som varken dumförklarar publiken eller gräver ner sig i facktermer.

7 / 10
+
Lättsmält och välspelad med precis lagom mycket verklighetsanknytning.