En oväntad vänskap

En oväntad vänskap

Fantastiskt glädjesprudlande och hjärtvärmande dramakomedi om hur två, till synes helt olika, individer kan bli de allra bästa vännerna

Vänskap, precis som kärlek, är svårt att planera. Vi kan sällan säga när, var eller hur vi kommer att hitta någon att kalla för en riktig vän. Ibland tar det tid, ibland går det fort. Men när det väl händer är lyckan ofta total. I den franska succéfilmen En oväntad vänskap fångar man upp just dessa känslor på ett alldeles lysande sätt.

Den förlamade rikemansgubben Phillipe behöver en ny personlig assistent och under anställningsintervjuerna dyker flera lämpliga kandidater upp - men Phillipe är inte intresserad eller imponerad av de sökande. Han vill att Driss, en före detta fängelsekund som av en slump hamnar på anställningsintervjun, ska få jobbet. Ett val som får många att höja ögonbrynen, men som under filmens gång utvecklas till en varm och fin vänskap mellan de två männen som till ytan inte verkar ha några gemensamma intressen. Det blir, i all sanning, en högst oväntad vänskap som kommer få dig som tittar att må precis hur bra som helst.

En oväntad vänskap sprudlar av må bra-känslor och tar med oss på en underhållande resa där skratten avlöser varandra i ett lagom intensivt tempo, men där man inte heller räds för att bjuda på lite sorgligare och mer känslosamma scener. Det är en oerhört fin blandning som manusförfattarna- och regissörerna Eric Toledano och Olivier Nakache briljant balanserar med under hela filmen. Deras berättande känns så genuint och hjärtligt att det är omöjligt att inte ta till sig av karaktärernas agerande. Man bryr sig verkligen om dem.

En del scener hade dock kunnat strykas helt och hållet. Som den söliga sidohistorien om Driss lillebrorsa som har problem och hamnar allt mer i ett liv tyngt av kriminalitet. Lyckligtvis är dessa inslag få till antalet och särskilt mycket tid ägnas inte åt det sidospåret. En oväntad vänskap är som allra bäst när huvudrollsinnehavarna Omar Sy och Dustin Hoffman-lookaliken Francois Cluzet (båda fantastiska i sina roller) får vara tillsammans. Deras kemi är häpnadsväckande bra och det är omöjligt att inte spricka upp i ett enda stort leende när de omaka paret delar med sig av sina livserfarenheter för varandra. Man skrattar, man snyftar och man mår bara allmänt toppenbra av att följa deras upplevelser under filmens gång.

En oväntad vänskap är en av de finaste och mest upplyftande filmerna som jag sett på väldigt, väldigt länge. Den riktigt skriker ut att man aldrig ska ge upp och aldrig vara rädd för att pröva nya saker. En fruktansvärt bra film som rekommenderas så mycket som det överhuvudtaget är möjligt för en film att rekommenderas.

Du måste se den.

En oväntad vänskap är inte bara en fantastisk film, den ser dessutom strålande ut på Blu-ray. Skärpan är kristallklar, färgerna perfekt återgivna med ljuvliga ljusa toner och en tung, svart skärpa som inte för en sekund drar åt det gråa hållet. Smuts, brus och annat elände lyser också helt med sin frånvaro i den här toppentransfern som inte kommer göra någon besviken.

Bilden är kodad i AVC och har formatet 1.85:1.

I vanliga fall brukar draman och komedier sällan bjuda på några större ljudupplevelser, men En oväntad vänskap överraskar stort med sitt DTS-HD Master Audio 5.1-spår som krämar på med läckra panoreringar, bra riktningsdetaljer i surrounden och inte minst en fantastisk musikmix som låter hur bra som helst. Dialogerna är perfekt uppfångade och det enda egentliga minuset är väl att mixen vid enstaka tillfällen känns något framtung.

Här bjuds på lite bakom kulisserna-prat och ett par bortklippta scener.

9 / 10
+