Svenska
Gamereactor
filmrecensioner
FPS: First Person Shooter

FPS: First Person Shooter

Kickstarter-projektet som blev en fyra timmar lång monsterdokumentär är nu släppt och Petter har kikat igenom den...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Lite drygt 20 miljoner kronor lyckades de skrapa ihop via Kickstarter, David L. Craddock
och Christopher Stratton, för att kunna realisera sin vision om tidernas mest omfattande och ingående/heltäckande dokumentär om FPS som spelgenre. Det är ett mycket noggrant, grundligt tvärsnitt ur spelhistorien detta som pågår i fyra timmar och fem minuter och där vi får veta mängder av saker om mängder av klassiska actionspel, hur de blev till och vem som gjorde vad.

HQ
FPS: First Person ShooterFPS: First Person Shooter
Romero, Carmack och Hall pratar såklart massor om Wolfenstein 3D, Doom samt Quake.

FPS: First Person Shooter gör sitt yttersta för att inte skippa eller förbise viktiga delar ur genrens historia och allt tar avstamp i Maze för att sedan hoppa vidare till Colony och sen efter ett par stickspår vidare till Wolfenstein 3D, såklart, och det är här som denna dokumentär får lite luft under vingarna för första gången. Romero, Carmack, Hall samt Willits delar som alltid med sig av alla tänkbara nörd-anekdoter om hur spelet kom till, hur utvecklingen såg ut, hur mycket pengar de tjänade efter att ha slagit igenom och vad det skulle komma att leda till. Efter Wolfenstein 3D inhandlade Carmack Steve Jobs Next-plattform och påbörjade utvecklingen av Doom, och det är som vanligt Id Software-grundarna som är de mest karismatiska i en potpurri av det här slaget. Att lyssna på hur American McGee flyttade in i Carmacks kontor under utvecklingen av Quake, byggde banor medan John skrev om koden som Carmack sen slängde, i veckor, är såklart rolig trivia som alla FPS-älskare kommer att få ut något av.

FPS: First Person ShooterFPS: First Person Shooter
Seamus Blackley (skaparen av Xbox samt Tresspasser) och Warren Spector (Deus Ex / Thief) är med och har mängder av intressanta saker att säga.

Regissörerna David L. Craddock och Christopher Stratton hoppar sen vidare. Vi får veta mer om Hexen, Dark Forces och Quake II. Unreal, Half-Life, Sin, Rainbow Six, Halo, Marathon, Deus Ex och allt där i mellan avhandlas och alla spelskapare som var inblandade i produktionen av dessa förutom Valves Gabe Newell samt Marc Laidlaw finns med i filmen. Det känns på flera sätt trist att gubbarna som på flera sätt än ett byggde det kanske mest revolutionerande First Person Shooter-spelet efter Doom valt att inte låta sig intervjuas, men det hör väl Valve till numer - tyvärr. Ingen insyn, ingen fanservice. Minus det är FPS: First Person Shooter fullständigt knökad av intressanta intervjuer och det är för egen del så underbart att lyssna på hur Rare byggde 007 Golden Eye till Nintendo 64 utan tidigare erfarenhet av vare sig konsolen eller tidigare spelutveckling. Det märks såhär 25 år senare att det var teamets förmåga att se möjligheter och hinder samt deras nyfikenhet och orädda ungdomlighet som drev dem till att utveckla ett av actiongenrens främsta upplevelser, någonsin. Överlag är det vät det man som tittare tar med sig efter att ha sett FPS: First Person Shooter, att det var de där orädda, hungriga, ambitiösa och lite galna ungdomarna som gjorde spel som Doom, Quake, Halo samt Golden Eye möjligt.

Detta är en annons:
FPS: First Person ShooterFPS: First Person ShooterFPS: First Person Shooter
Rare, Epic samt Bungie pratar gladeligen om problemen med att färdigställa titlar såsom Golden Eye, Unreal samt Halo.

När dokumentärskaparna närmar sig slutet av 2007 och spel som Crysis, Battlefield samt Call of Duty tar över genren fullständigt märks det dock tydligt att filmskaparna inte kan dölja det faktum att de inte gillar hur genren utvecklats och var den idag befinner sig. Actionfenomenet Call of Duty behandlas knappt alls, inga egentliga intervjuer har gjorts och det pratas mest om hur linjära och extremt enformiga dessa spelupplevelser numer är. Detta är lite synd, anser jag. Inte för att jag är något slags Call of Duty-fan (för det är jag inte) men med tanke på att man stannar i en kvart för att bara prata om en handfull nonsensaktiga Boomer Shooters borde det absolut gjorts en större ansträngning för att berätta mer och ge en större och mer detaljerad inblick i hur Call of Duty gick från inget till allt. Jag tycker också att det är lite trist att man valt att inte djupdyka lite i den minst sagt problematiska utvecklingen av exempelvis Halo Infinite eller att man inte gått på djupet och haffat folket bakom PUBG, som trots allt grundade ett helt nytt sätt att spela FPS på.

FPS: First Person Shooter
Gabe Newell, Doug Lombardi eller Marc Laidlaw finns inte med i filmen vilket är det enskilt största minuset. Alyx finns med, dock.

Jag är svag för dokumentärer och då särskilt musik- film eller speldokumentärer. De slukas här hemma med hull såväl som hår och de fyra timmarna som FPS: First Person Shooter varar kändes för egen del mer som två timmar. Vilket såklart är ett mycket positivt utlåtande. Det blir dock en smula stelt med upplägget "spelbilder - intervju. Spelbilder - intervju. Spelbilder - intervju. Här borde nog David L. Craddock och Christopher Stratton ha försökt bryta av med några andra manér och kanske omkullkastat deras vinjettänk en smula för att bygga temposkillnader och variation. Det råder dock ingen som helst tvekan hos mig om att detta är en strålande inblick i genrens födelse samt utveckling samt en film som ingen gamer bör missa.

Detta är en annons:
08 Gamereactor Sverige
8 / 10
+
En fyra timmar lång superdjupdykning i födelsen, utvecklingen och nuvarande skicket på FPS-genren...
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

3
FPS: First Person Shooter

FPS: First Person Shooter

FILMRECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Kickstarter-projektet som blev en fyra timmar lång monsterdokumentär är nu släppt och Petter har kikat igenom den...



Loading next content