Gamereactor Game of the Year 2024:
Årets karaktär
Årets hårdvara
Årets ljuddesign
Årets musik
(5) Empire of the Ants
Högupplösta texturer, ray-tracing och realtidsskuggor i all ära - siffror kan alltid låta bra men det är vad som tecknas fram på skärmen som spelar roll, och där var Empire of the Ants äventyrliga utfärder i mikroformat något alldeles speciellt. Microids och Tower Five har skapat den troligen mest naturtrogna undervegetativa världen vi någonsin fått ta del av i spelform. Varenda myra, nyckelpiga, skalbagge och tusenfoting såg ut, levde och rörde sig alldeles trovärdigt, och det gick nästan att känna det kittlande gräset, slyn, de fuktiga sanddynerna och gyttjan under insekternas ben där vi kröp fram över landskapet. Empire of the Ants är så nära vi kommer naturdokumentären Planet Earth i spelform.
(4) Horizon: Zero Dawn Remastered
Redan 2017 när Horizon äntligen blev vårat att spela tappade vi hakan över den snygga grafiken som Guerrilla Games gav oss i det storartade äventyret med Aloy. Sju år senare landar den upphottade versionen som vi inte trodde vi behövde förän vi startade det och där upptäckte vi att det tidigare så snygga Horizon Zero Dawn nu blivit tekniskt fulländat för ögonen. Inte nog med att grafiken blivit mer detaljerad och ljussättningen imponerar utan spelet i sig har blivit mer levande. Men krutet har inte bara lagts på arbetet kring miljöerna utan även på karaktärsanimationerna med rörelser och ansiktsuttryck som även gör alla karaktärer och NPC mer verkliga och framför allt mer levande än tidigare. Förbättringarna lyfter verkligen spelet och vi får väl säga att detta är tekniskt sett något av det snyggaste man kan uppleva.
(3) Warhammer 40,000: Space Marine II
Saber Interactive bjöd på en bombastisk, storslagen och sömlös upplevelse som på ett briljant sätt lyckades levandegöra den brutala intensiteten i Warhammer 40,000-universumet, där varje strid kändes som en episk kamp på liv och död (mest död faktiskt). Grafiken var otrolig, med detaljerade Space Marine-rustningar, horder av Tyranids och de gotiska slagfälten som såg ut att vara lyfta direkt ur figurspelen - fast med en nivå av inlevelse som vi aldrig sett maken till tidigare. Det tekniska hantverket bakom fiendehorderna var särskilt imponerande. Tekniken lyckades på ett smidigt sätt rendera hundratals Tyranids på skärmen samtidigt, utan att tumma på prestanda. Denna mästerliga optimering gav en känsla av konstant kaos, där vi verkligen kände vikten av att stå emot de oändliga vågorna av fiender. Warhammer 40,000: Space Marine II var helt ett tekniskt kraftprov som fångade storheten och våldsamheten i detta ikoniska universum och levererade en storslagen actionupplevelse som vi sent kommer glömma.
(2) Senua's Saga: Hellblade II
Som väntat visade sig Senua's Saga: Hellblade II vara ett tekniskt mästerverk som satte en ny ribba för hur snygga spel kan bli till våra konsoler. Ninja Theory demonstrerade gång på gång sin förmåga att tänja på gränserna för både grafik och ljuddesign, vilket gjorde spelet stundtals nästan overkligt levande. Ansiktsanimationerna i spelet var så pass detaljerade och naturliga att många rent av hade svårt att skilja dem från verkliga skådespelarprestationer. Dessutom nyttjade spelet den senaste tekniken för att leverera hisnande miljöer, från stormiga kuster till mörka grottor, med en detaljrikedom och ljussättning som få andra titlar kan konkurrera med. Ninja Theory hade helt enkelt lagt ner all nödvändig tid och resurser på att optimera spelet för att dra full nytta av dagens hårdvara, och resultatet var ett av de mest tekniskt imponerande spelen året hade att erbjuda.
Å R E T S
B Ä S T A
G R A F I K
2 0 2 4
(1) Black Myth: Wukong
Ända sedan kinesiska Game Science utannonserade Black Myth: Wukong under hösten 2020 har det sett alldeles sanslöst snyggt ut. Unreal Engine 5-baserat med Nvidias Ray tracing-stöd har hjälpt det begåvade teamet att realisera den vision som de först visade upp för över fyra år sen, och jösses vilket ultrasnyggt spel detta är. Wukong är tillsammans med Hellblade II de enda spelen på denna lista som nyttjar volymetrisk rendering och det märks, från första bildrutan. Världen i Game Science vackra tolkning av den idag över 500 år gamla romanen Färden till Västern, är slående sett till grafiska kvaliteter, dränkt i detaljer, mystik, ursnygg ljussättning och fenomenal detaljrikedom. Det märks snortydligt att utvecklarna här under årens lopp lärt sig bemästra såväl Lumen som Nanites och mycket därför släppt från sig årets mest imponerande spel sett till grafikteknik.