Gudfadern 3

Gudfadern 3

Den sista och avslutande delen i Francis Ford Coppolas maffiasaga imponerar med mästerlig regi, spännande handling och bra skådespeleri

Den tredje och avslutande delen i Francis Ford Coppolas maffiasaga är något av ett sladderbarn. Det dröjde hela 16 år efter första filmen tills de fick tummen ur. Mycket beroende på att Francis Ford Coppola länge vägrade göra en tredje film. Men efter tolv stycken manuskript och en lockande sedelbunt framför den då ekonomiskt stympade Francis gick det vägen. Dessvärre tvingades han stressa fram filmen under hårda tids och ekonomiska ramar. Enligt honom själv blev inte Gudfadern 3 som han själv ville.

Mycket hinner hända på 16 år. Skådespelarna har inte bara blivit rynkigare, historien om familjen Corleone har även den tagit ett rejält skutt in i framtiden. Efter decennier av mestadels lyckade affärer sliter Michael med sitt samvete. Familjen blir allt viktigare och han vill börja leva ett laglydigt liv. Men det är inte så lätt när dottern vill gifta sig med en gangster, sonen vill bli opera-sångare och kumpanerna fortfarande vill tjäna pengar.

Gudfadern 3 anses av många kritiker vara den sämsta filmen i trilogin och en utböling. Den fick heller inga Oscars-statyetter, fast 7 nomineringar är inte fy skam. Jag håller inte med de negativa kritikerna. Trots den svulstiga och melodramatiska stämningen är Gudfadern 3 ett värdigt avslut på Corleone-sagan. Skådespeleriet är på många håll lika imponerande som de föregående filmerna. Förutom Francis Ford Coppolas dotter Sofia Coppola, hennes insats är direkt usel och belönades faktiskt med två kalkonpriser.

Jag sörjer att Robert Duvall inte var med i filmen. Han krävde en svettig summa pengar för att vara med och när de inte ville gå med på det var det godnatt. Vips! så "dog" Tom Hagen mellan del två och tre. Ekonomiska trångmål förföljde produktionen. Al Pacino blev erbjuden 5 miljoner dollar för att åter igen spela Michael men krävde 7 miljoner dollar. Men då röt Francis till och hotade med att skriva bort honom ur filmen, då ångrade Al Pacino sig och tog erbjudandet.

Alla småproblem till trots är Gudfadern 3 ett mästerverk. Fantastisk regi och det mestadels strålande skådespeleriet gör sista delen som grädden på moset. Gudfadern 3 är ett måste i varje seriös filmsamling.

Bilden i Gudfadern 3 skiljer sig från de två första, förvisso inte så konstigt då det skiljer 16 år mellan filmerna. De största skillnaderna är kraftigt förbättrad skärpa och mer dynamisk bild. Även färgpaletten har fått sig en uppgradering. Den är härligt fyllig och livlig. Svärtan är det inte heller något större fel på. Det är detaljerat även i de mörkare partierna. Fast bilden i Gudfadern 3 når inte upp till dagens högt ställda standard. Men jämfört med de två första filmerna är skillnaden gigantisk. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 1,78:1.

Även ljudet har fått sig en välbehövlig uppgradering. Till skillnad från de första delarna som hade mono-spår har Gudfadern 3 ett flerkanalsspår som utgångspunkt och det visar sig direkt. Ljudbilden är mer levande med fin kanalseparation och aktiviteter i bakhögtalarna. Detaljerna i Dolby TrueHD-mixen är hyggliga. Dialogen låter klar och tydlig och musiken vävs in snyggt. Men med dagens mått är inte ljudspåret på Gudfadern 3 någon vidare spektakulär upplevelse.

Även i tredje delen bjuds det på ett kommentatorsspår med regissören Francis Ford Coppola. Den kan vara ganska seg men för en filmälskare är den ett måste.

8 / 10
+