Heart of Stone

Heart of Stone (Netflix)

Skaparen bakom Peaky Blinders samt självaste Wonder Woman gör sitt yttersta för att skapa rätt slags 007-känsla hemma hos Netflix, men fungerar det då?

En betydande del av mig beundrar i tysthet Netflix inställning här, på det sätt som de verkligen vägrar ge upp på idén och tanken om att bygga en bra grund för att basera ett eget spionuniversum på. Netflix vill bevisligen inget hellre än att ha en egen Bond, eller en egen Ethan Hunt men alla deras försök har resulterat i ordentliga magplask. The Gray Man var avskyvärd. Red Notice var dålig, The Night Agent var kass och 6 Underground var katastrofal. Fyra floppar innebär dock ingenting annat för Netflix än att man helt enkelt (i tät följd och i ett rasande tempo) kastar sig över nästa spionmanus och kickar igång produktion av ett till försök. Skam den som ger sig.

Heart of Stone
Dornan gör allt han kan för att spela något annat än en spionkarikatyr men saknar djupet, karisman, intensiteten.

Heart of Stone baseras precis som Goldeneye eller varför inte Mission Impossible 3 på den gamla välbeprövade spionthriller-premissen där ett skurkkollektiv avser att stjäla nycklarna till en superkraftfull satellit för att sen kunna nyttja den som ett världsförstörande supervapen. I deras väg står en enda agent och i det här fallet heter hon inte Jimme Bond eller Ethan... Hon heter Rachel och gestaltas av Wonder Woman-stjärnan Gal Gadot.

Gadots karaktär är agenterna agent. Den bästa av de bästa. Bäst! Och när filmen inleds jobbar hon under täckmantel som dubbelagent och har infiltrerat Mi6 som försöker infiltrera nätverket som styrs av världens mest inflytelserika och farliga vapensmugglare. Rachel Stone är en del av superagent-kollektivet "Korthuset" som precis är de som kontrollerar satellitprocessorn "Hjärtat" som inte bara är världens mest kraftfulla vapen men även styr allt från trafikljus till tågsystem. Hjärtat kontrollerar hela världen och den som styr Hjärtat, styr därmed hela planeten. Du har såklart sett filmer baserade på exakt samma trötta idé 600 000 gånger redan och det förbluffar mig att det verkligen inte verkar gå skriva ihop en originell spionhistoria längre.

Heart of Stone
Dialogen i den här filmen känns som den skrivits av en sjuåring.

Bakom manuset står gubben som skrev Netflix-gegget The Old Guard och regisserat har Tom Harper gjort, som står bakom bland annat Peaky Blinders. Budgeten låg på blyga 700 miljoner kronor (vilket är mindre än en tredjedel av Red Notice kostade att sätta ihop) och det har mestadels att göra med att Heart of Stone utöver Gadot inte huserar några egentliga filmstjärnor. Det finns ingen Ryan Reynolds, Ryan Gosling, Chris Evans eller The Rock här, vilket innebär att Netflix inte behövde slunga upp en halvmiljard i löner och därmed har Harper & Co kunnat lägga mer krut på actionsekvenser och produktionsdesign, vilket tyvärr inte riktigt märks av. Detta eftersom Heart of Stone är en av de absolut fulaste långfilmerna jag sett på flera år sett till foto, ljussättning och "set pieces". Det spretar likt inget annat och mixen mellan mörka bunkers utan karaktär och snötäckta CGI-skogsbryn bildar en helhet som för det mesta bara ser ut som gegga.

Heart of Stone
Gadot har på det stora hela samma utsträlning som en helt vanlig badrumsmatta.

Storyn är som jag tidigare nämnde sådär trött, förutsägbar, icke-originell och slapp som den varit i samtliga av Netflix försök till spionthrillers och karaktärerna känns i stort sett enbart som dåliga karikatyrer än faktiska agenter med kapacitet att döda. Actionsekvenserna är väl repeterade och Gadot samt 50 Shades-hunken Jamie Dornan gör sitt yttersta för att få koreografin att fungera men utöver någon enstaka smocka inuti en loftlya i centrala Paris är det verkligen inte mycket som sticker ut, här. Det är dessutom så att Gadot helt klart saknar all den karisma, närvaro, utstrålning och intensitet som krävs för att bära en spionthriller på sina späda axlar. Det märks både här samt i multimiljardprojektet Red Notice att Zack Snyder gav Gadot rollen som Wonder Woman baserat på att hon har rätt utseende för att gestalta Diana Prince snarare än hennes otroliga förmåga som skådespelare. I Heart of Stone misslyckas hon med att förmedla en enda känsla och hennes "superagent" känns för det mesta bara bortkommen och felplacerad utöver det faktum att hon delar samma karisma som en normalgammal smörkniv, ungefär. Gör dig själv en tjänst, lägg timmarna på något vettigare och undvik denna smörja för allt vad du gör.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+