
Redan under inledningen av Mr. Robot-skaparens nya Netflix-thriller märks det tydligt att han medvetet försökt hitta igen samma ängsligt märkliga känsla av ovisshet som går att hitta igen i bland annat Hitchcocks Studie o brott samt Cronenbergs A History of Violence. Jag blir intresserad, fascinerad nyfiken och en liten smula illa till mods utan att egentligen veta varför och den mystiken håller i sig genom hela den här filmen som för det mesta bara känns märklig, utan att vara det. Tack vare det här och tack vare lysande skådespelarinsatser är Leave the World Behind en ytterst sevärd historia som lyckas vara unik trots att storyn och boken den baseras på är raka motsatsen.
Vi får följa Amanda och Clay tillsammans med barnen Rose och Archie som lämnar sin lyxlägenhet I Brooklyn för att semestra ett par timmar utanför New York City. De har hyrt ett hus i utkanten av Hamptons och väl där dyker ägarna av kåken de abonnerat upp och ber om att få övernatta i huset de hyrt ut, eftersom New York City lamslagits av strömavbrott och allmän panik. Clay är den godtrogne optimisten som mer än gärna släpper in GH och hans dotter Ruth medan frun Amanda är den smygrasistiska cynikern som mer än gärna ifrågasätter motivet och logiken bakom det faktum att GH och Ruth hyrt ut ett hu som de nu återvänt till. Det finns en nerv här som är intressant och även om dialogen ibland blir lite klumpigt förutsägbar, lever den tack vare lysande leveranser av samtliga skådespelare, i synnerhet Julia Roberts som gör ett alldeles fantastiskt jobb, här. Hennes närvaro och trovärdighet är strålande medan Ethan Hawkes godtrogne och tillbakadragna Clay försöker medla, vilket han gör väldigt bra - också. Moonlight-skådespelaren Mahershala Ali (som nu ska gestalta Blade i kommande filmer från Marvel) är också bra i rollen som den toleranta, intelligenta GH och samspelet mellan samtliga fungerar ypperligt.
Världen rämnar ett par mil bort från huset där båda familjerna försöker samsas och som karaktärsstudie är den här filmen intressant om bitvis en smula ytlig. Vad gör man när telefoner, internet, radio och TV slutar fungera, flygplan trillar ned från himlen och fraktfartyg strandar i viken utanför sommarvillan? Ter sig till varandra? Låser dörrar och fönster? Plockar fram vapnen? Leave the World Behind är en apokalypsfilm som fokuserar på paniken, förberedelserna, ovissheten och frågorna snarare än på kriget, viruset eller hur samhället i sig rämnar - och den fungerar väldigt bra tack vare denna inriktning och fokus.
För mig är det en bra dramathriller när jag dagen efter fortfarande tänker på vad som hände och känner en nyfikenhet på vad som kommer att ske med karaktärerna efter att eftertexterna rullat förbi, och så fick den här filmen mig att känna. Karaktärsporträtten blir en smula ytliga bitvis och det finns teman här som regissören Sam Esmail absolut skulle ha kunnat fördjupa sig i, men det är bra - oavsett. Tillsammans med Finchers The Killer är detta årets trevligaste Netflix-premiärer.