Lift

Lift (Netflix)

Kevin Hart gör sitt yttersta för att försöka vara Clooney, Cruise samt Redford på en och samma gång vilket slutar i fullständigt haveri...

Om det helt saknar fantasi. Originalitet existerar inte och det finns inga som helst planer på att leta efter inspiration till att vara unik, då är det såklart smartast att stjäla av eller från de allra bästa. Detta är något som Kevin Hart, Netflix och regissören F. Gary Gray bevisligen gjort i produktionen av nya thrillerkomedin Lift. Här har skaparen av filmer som Law Abiding Citizen samt Straight Outta Compton plockat och norpat från en hel rad lättigenkännbara heist-klassiker. Det finns mer än lovliga mängder Ocean's Eleven här. En skopa Sneakers (Robert Redford-rullen), en matsked The Italian Job och en nypa Thomas Crown Affair... Denna anrättning har sen kryddats med Netflix numer patenterat usla casting, bedrövliga karaktärer, horribelt skådespeleri, usla effekter och dialog som kommer få dig att begrava huvudet i händerna vid flertalet tillfällen. Ja! Lift är värdelös. Ännu en fullkomligt värdelös Netflix-film.

Lift
Vi har alla sett det 1000 gånger tidigare, vi kan alla räkna ut hur det slutar redan tio minuter in i Lift.

Kevin Hart spelar mästertjyven Cyrus som tillsammans med sitt brokiga och högst internationella, kvoterade superteam av namnlösa medhjälpare stjäl dyra grejor. Gärna konst. FBI är dem på spåren dock och via en urtjusig utredare med samma skrämselpondus och kapacitet som en normalstor badrumstoffla hotar hon alla dessa supertjuvar så pass rejält, att de alla går med på att jobba tillsammans med amerikansk internationell polis. För det finns 200 miljoner dollar i guld ombord på ett terroristplan och under själva transporten, uppe i luften, måste nu Cyrus och hans superteam borda planet, norpa guldtackorna och återvända ned till marken med livet i behåll. Jobbig situation. Omöjligt uppdrag. De enda som kan utföra uppdraget är en 152 cm kort, 50-årig komiker och hans hjärndöda "uppfinnare" Magnus (Billy Magnussen).

Lift
Trötta, dumma, simpla, platta karaktärer och horribel dialog är vad som erbjuds.

Med filmer som Red Notice, The Gray Man samt Heart of Stone har Netflix i omgångars omgångar gjort sitt yttersta för att hitta rätt i den djungel av agent/heist-filmer som existerar. De har bevisligen någon envis producent där borta som inget annat vill än att lyckas pricka rätt inom denna genre, skapa sin alldeles egna Mission Impossible och när man nu gett Kevin Hart, Ryan Reynolds, Gal Gadot, Chris Evans, The Rock samt Ryan Gosling sammanlagt tio miljarder kronor för att försöka hitta dit, och alla misslyckats (fatalt), är det god tid att byta spår. Lägga ned. Hitta på något annat.

LiftLift
Precis som i fallet Red Notice, The Gray Man, Army of the Dead samt Heart of Stone är detta en alldeles utomordentligt meningslös heistfilm från Netflix som vägrar ge upp hoppet om en alldeles egen Mission Impossible.

Det finns ingenting i Lift som fungerar, inte ens hjälpligt. Kevin Hart har sänkt sitt röstläge två oktaver, bryr sig bevisligen mycket mer om att vara snygg samt variera mellan sina 32 stycken AP-klockor än att faktiskt försöka förmedla några slags känslor. Han är för det mesta helt tom. Stoisk. Uttryckslöst meningslös. Han växlar dock i ett par scener till sin typiska stand up-karaktär och gör ett par illa inklämda grimaser på ställen där ingen annan humor existerar, vilket bara gör detta haveri till film ännu sämre. Utöver Hart har regissören F. Gary Gray dunkat på med stjärnor såsom Vincent D'Onofrio, Jean Reno samt Sam Worthington men ingen av dem har något vettigt att göra, här. Replikerna är skrattretande, logiken bedrövlig och all planerad spänning samt humor, faller platt.

Det är skräp, det här. Kevin Hart har vare sig närvaron som Tom Cruise har, karisman som Clooney besitter eller charmen som Robert Redford alltid stos för. Han har, när han inte är rolig, ingenting. Absolut ingenting, och Lift är årets hittills sämsta storstudiofilm.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+