Måste gitt

Måste gitt

Det våldsamma livet i förorten krockar med lattevärlden på Södermalm i Ivica Zubaks underhållande men något obalanserade dramakomedi...

När det gäller svenska kriminalfilmer brukar mina förväntningar inte ligga högre än, säg, mankelhöjden på en dvärgpudel som kavlats ut över asfalten av en bulldoser, men dramakomedin Måste gitt överraskar genom att inte sålla sig till den sedvanliga, gråbleka kriminalfållan (som tyvärr utgör 98 procent av svenska filmproduktioner). Istället är den rappt berättad, bjuder på stabilt skådespeleri och en härligt rå och osexig kulturkrock mellan förortslivet i Stockholmsförorten Jordbro och dekadensen på kulturelitistiska Södermalm.

Vi får följa kriminelle Meti som försörjer sig på att kränga piratkopierade klockor till pantbanker. I hemlighet drömmer han om att bli skådespelare och allt han gör om dagarna, alla klockslag och komprometterade detaljer, hamnar i hans dagbok. Efter en inte helt lyckad audition för scenskolan hamnar Metis dagbok i händerna på en poloförsedd redaktör som blir helt till sig av innehållet och vill trycka det som en riktig bok. Problemet är bara att publicerandet av dagboken skulle innebära en dödsdom för Meti.

Det finns i huvudsak tre saker som gör Måste gitt till en sevärd rulle. Dels är den tekniskt välgjord och har ett rappt tempo som skapar puls och nerv i berättelsen, dels är Can Demirtas i rollen som Meti riktigt sevärd och övertygar både i de dramatiska scenerna som i de komiska, och dels i den karikatyraktiga skildringen av förortslivet och livet på Södermalm. Filmen styrker och spelar på de flesta nidbilder som finns av respektive läger, och när ruffige Meti ställs inför flamboyanta redaktören Puma uppstår härliga kulturkrockar som stretchar smilbanden.

Vad jag inte är lika förtjust i är filmens många trådar och karaktärer som lämnas vind för våg. Lena Endres karaktär liksom bara försvinner i andra halvan av filmen, Madeleine Martins som spelar assistent på bokförlaget lämnas utan något riktigt att tillföra, och flera handlingar får inga riktiga konsekvenser. Slutet känns också lite hastigt och filmen har ibland ha svårt att veta vad den vill vara och hitta en balans mellan drama, thriller och komedi.

Problemen till trots är Måste gitt ändå en film som är över snittet när vi talar svenska produktioner inom samma genrer. Den kommer knappast blåsa någon av stolen med sin berättelse men det är en habil och snygg produktion med en bra (och arg) huvudrollsinnehavare, en underhållande bokredaktör och en lekfull skildring av två monumentalt olika världar inom och en samma stad.

Förtortsmisären i Jordbro och det pianoackompanjerade lyxlivet på Södermalm hade sett bättre ut med lite djupare svärta i bilden. Detaljrikedomen i bilden och färgerna är dock fullt godkända.

Filmen är i formatet 1.85:1

Filmens 5.1 DTS-HD Master Audio-spår gör ett bra jobb med att leverera klara dialoger, även när det förekommer andra bakgrundsljud som dunkande klubbmusik eller brusande trafik. Som vanligt i många svenska filmer kan ljudskillnaderna dock bli väl stora när scenen skiftar från dialog till mer musikintensiva sekvenser, men på det stora hela är det en skicklig ljudmix vi får.

En trailer för filmen, ett alternativt slut samt en bortklippt scen är vad som följer med på skivan.

7 / 10
+