Men in Black 2

Men in Black 2

Ocharmigt, stelt och överfyllt med upprepningar då Sonnenfelds helsköna radarpar blir tråkiga.

Men in Black var en väldigt lyckad och påkostad komedi, proppad med attitydsfriska anspelningar på populärkultur och läckra specialeffekter. Insatserna från såväl Will Smith som Tommy Lee Jones var helgjutna och Sonnenfelds regi glänste. Filmen tycker jag var en perfekt avvägd komedi tillika hyllning till genren med sin progressiva retrokänsla och stundtals parodilika humor. Uppföljaren är dock en smärre katastrof, tyvärr.

Till att börja med är handlingen lika originell som en sjaskigt lönnfet Elviskopia. Medan den första filmen lyckades berätta en lagom kul och avslappnad sci-fi-pastisch, saknar uppföljaren allt vad originalitet eller charm heter och levererar egentligen samma gamla manus igen, fast på ett sämre sätt. Storyn kretsar kring ännu en våldsamt överdimensionerad insekt som kommer till jorden för att finna en gömd galax och på samma gång utplåna mänskligheten. Tommy Lee Jones karaktär K har dessvärre pensionerats och tvingas i filmens första halvtimme återinsättas i tjänst av Will Smith. Efter att ha förfriskat Lee Jones minne och än en gång klätt upp honom i den självklara svarta kostymen bär det av för att återigen rädda mänskligheten. Den enorma fiendeinsekten har vid det här laget intagit formen av en läckert lättklädd kvinnomodell (spelad av Lara Flynn Boyle) och äter ganska precis allt som står i hennes väg.

Redan från start märks det att filmen enbart gjorts för biointäkternas skull då allt från Will Smiths självklara enradsskämt till Rick Bakers specialeffekter känns plastiga och tråkiga. MiB2 blir aldrig sådär härligt avspänd och genuint roande som den första filmen och lider av seriösa tempoproblem. Jag förblir besviken, MiB2 är oinspirerad och duger endast som sömnpiller.

Men in Black 2
Men in Black 2
Men in Black 2