Fler och fler utvecklare överger sina egna klassiska spelmotorer för att fokusera enbart på Unreal Engine 5. Men Ryu ga Gotoku Studio har hittills inte följt denna utveckling, utan använder först och främst sin egen Dragon Engine (även om de i viss utsträckning även använder Unity och Unreal Engine), som i det nyligen släppta Like a Dragon: Infinite Wealth.
Och detta är inget som kommer ändras inom den närmaste tiden, eftersom Dragon Engine anses vara en avgörande del av Ryu ga Gotoku Studio. I en intervju hos japanska Type intervjuades studions tekniska chef Yutaka Ito som förklarade att användningen av en generell motor gör det svårare och betydligt långsammare att få saker gjorda snabbt (Google-översättning):
"När vi skapar Ryu ga Gotoku får vi absolut inte göra oss av med Dragon Engine, och vi kommer fortsätta att utveckla egna motorer.
Dragon Engine koncentrerar sina utvecklingsresurser på de funktioner som är nödvändiga för Ryu ga Gotoku och den största fördelen är att nya funktioner kan läggas till snabbt. Om du använder en generell motor kan du skicka ett e-postmeddelande till supporten och få ett svar på cirka tre dagar, men om du frågar programmeraren bredvid dig kommer det bara ta fem sekunder. Jag tycker att den här skillnaden är enorm."
Detta betyder dock inte alltid att de alltid har den bästa lösningen, och Ito anser att programmerarna måste vara redo att ta ett steg framåt och hålla ett öga på konkurrenterna:
"Det är dock ingen bra idé att tro att 'vår spelmotor är den bästa'! Framför allt anser jag att vi programmerare alltid bör ha en känsla av kris: 'De gör det bättre där borta, så vi måste arbeta hårdare'."
Han berörde också designfilosofin bakom den mycket framgångsrika Yakuza/Like a Dragon-serien och sade: "Om det inte är kul att spela, så är det inte Ryu ga Gotoku". Och vi tycker definitivt att de hamnat rätt, vilket förklaras i vår recension av Like a Dragon: Infinite Wealth.