Roma

Roma (Netflix)

Alfonso Cuarón visar ännu en gång att han är en av vår tids främsta filmregissörer, och Kim är alldeles tagen efter hans senaste rulle...

Med Children of Men så skildrade Alfonso Cuarón skickligt en dystopi som 2018 inte känns alldeles för avlägsen i vissa delar av världen. Det var ett hantverk utan dess like - med ett nästintill perfekt manus, övertygande skådespeleri från Clive Owen och med ett filmfoto som inte lämnade mycket att önska. Filmens bildfotograf, Emmanuel Lubezki, kom på ett spännande sätt att berätta en historia med hjälp av bilder. Det var inte så mycket det som sades i Children of Men, utan det som visades. Kameran hade en tendens att frångå det huvudsakliga narrativet till förmån av saker som skedde i bakgrunden - för att på så sätt främja världsbyggandet.

Roma är inte alls detta. Emmanuel Lubezki var upptagen på annat håll under inspelningen, vilket ledde till att Cuarón själv fick agera bildfotograf. Men kanske var det lika bra? För Roma är sannerligen en av årets - om inte en av tidernas absolut snyggaste filmer. En sekvens som illustrerar detta på ett mycket övertygande sätt är i andra akten när familjen som filmen handlar om besöker ett gods ute på landet, och den närliggande skogen tar fyr på nyårsnatten. En lång tagning visar på hur besökare från festen springer ner till skogsbrynet för att hejda de enorma eldlågorna med sina små vattenhinkar. Kameran skiftar sedan fokus till en man som står och sjunger medan han intensivt stirrar in i elden. Kan det bli mer cinematiskt än det?

Roma
Det svartvita fotot bidrar till en slags nostalgisk stämning.

I Roma får vi följa karaktären Cleo, som är en typ av städerska och hushållsarbetare åt en överklassfamilj i hjärtat av Mexico City. Hon är till stor del baserad på en riktig person från Alfonso Cuaróns barndom. Och han har sagt själv att Roma är en "hyllning till kvinnorna som uppfostrade honom". Cleos tillvaro är enkel, men hon finner glädje i att barnen i familjen älskar henne - och jag får känslan av att barnen snarare ser henne som en extra förälder än en städerska.

Om det finns någon kritik att tillämpa på Roma så är det väl att den första akten är väldigt långsam. Anslaget av filmen består i en enda lång tagning på huvudpersonen Cleo som tvättar rent en garageuppfart. Det är nästan hypnotiskt att se vattnet forslas fram och tillbaka på det blanka stengolvet. Men jag förstår om det kan göra dig som åskådare frustrerad och uttråkad.
Efter den första akten tar det hus i helvetet, dock. Cleo slängs in i ett händelseförlopp som ligger bortom hennes kontroll. Hon tvingas ta det ena jobbiga beslutet efter det andra, och tack vare det magnifika kamerarbetet och välskrivna manuset är du fullständigt investerad i hennes kamp.

Netflix fortsätter att växa så det knakar. Under 2018 har de gett ut en rad med högkvalitativa TV-serier och filmer. Roma spelar definitivt i en liga för sig dock, filmen är det bästa som Netflix har gett ut - och jag tvivlar på att någonting kommer att toppa den inom den närmsta tiden.

10 Gamereactor Sverige
10 / 10
+