
Den stora sommarsatsningen från Disney och Pixar slår rekord. Fast inte på det vis som man kanske hoppats på. Nä, Elio och hans rymdäventyr verkar inte vara något som intresserar och filmen är nu officiellt Pixars sämsta öppningshelg någonsin med blygsamma 350 miljoner kronor i intäkter. Långt ifrån den rivstart som behövs för att börja täcka produktionskostnaderna på cirka 1,5 miljarder kronor.
Det är förstås långt ifrån katastrof ännu - den så kallade "Elemental-effekten", där öppningen var svag men filmen sedermera drog iväg och tjänade in bra med pengar, kan fortfarande ske. Men om Elio inte tar sig ur det svarta hålet så kan filmen komma att bli en rejält flopp - något som Pixar nog helst undviker.
I vår recension skrev vi "Elio är en söt sommarlovsfilm med mycket hjärta, även om det är lite väl förutsägbart" och hela texten kan du läsa här.
Har du sett Elio och vad tycker du om filmen?