Inför lanseringen av Warhammer 40,000: Space Marine II hyllades det enhälligt av media (inklusive av oss) och efter premiären strömmade spelköparna till.
Att få ett komplett actionspel med klassiskt gameplay utan några krusiduller lockade tydligen, och nu säger game director Dmitriy Grigorenko i en intervju hos GamesRadar att målsättningen var just att återskapa känslan från Xbox 360-eran:
"I didn't know it was that obvious, but that was the intention. We wanted to make a perfect sequel [to Space Marine] - that was in the original pitch. The 'perfect sequel' implies it's the exact same game - a 360 game with a story campaign, some PvP, and a horde mode to accompany it. We wanted to make a classic experience."
Creative director Oliver Hollis-Leick delar denna uppfattning och delar med sig av minnen från eran, samt applicerar dem på sitt eget spel:
"I recently went to an old friend's house, and we used to play all of those Gears of War games. I'd go around on a Friday night, and we'd play until we finished the campaign - you could finish the campaign in one evening. We'd drink, eat, and play. I went back to his house last weekend, and we played Space Marine 2 from start to finish. It was just this amazing flashback experience!"
Warhammer 40,000: Space Marine II är redan årets näst bäst säljande spel i Europa och det lär fortsätta öka försäljningssiffrorna ordentligt under kommande tre månader innan det bli dags att summera 2024. Förmodligen lär det vara många utgivare som nu uppmärksammar att det finns en marknad för kompletta spelupplevelser och co-op, samt att inte allt måste vara live service-satsningar.
Nyligen sade även Saber-bossen Saber Interactive-bossen Matthew Karch att han ville göra ett spel som var "old school" och sade även att han tycker dagens spel för ofta försöker påtvinga spelarna budskap, när det istället bara borde handla om att ha kul, något han menar att Space Marine II samt även Black Myth: Wukong är fina exempel på:
"I hope that games like Space Marine 2 and Wukong are the start of a reversion to a time when games were simply about fun and immersion. I spent some time as Chief Operating Officer at Embracer and I saw games there that made me want to cry with their overblown attempts at messaging or imposing morals on gamers. We just want to do some glory kills and get the heart rate up a little. For me that is what games should be about."
Saknar du själv Xbox 360-erans okomplicerade actiontitlar?