Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Shrek 3

Shrek 3

Det vankas träskbarn för Shrek och Fiona i tredje filmen. Men även ett trött och håglöst manus.

Tredje gången gillt alltså för Dreamworks träskgröna troll. Och det passar väl bra med tanke på sagovärldens besatthet av just tre ting. För visst är det så att de referenser, nickningar, parodier eller vad man nu vill kalla det för till klassiska sagomytologier som kännetecknat Shrek-filmerna ända sedan den första filmen såg dagens ljus 2001.

Handlingen då. Den enes död den andres bröd får man väl säga när Kung Harold lämnar jordelivet och lämnar över kronan över Landet Lång Långt Borta till allas vår Shrek. Det är så klart inget ansvar som Shrek känner sig redo att axla varav jakten på en efterträdare sätter igång. En jakt som med tiden blir allt mer desperat. Och inte blir det bättre av att Fiona avslöjar att hon har något oknytt som växer i magen. Och då menar jag inte binnikemask utan en sådan däringa babyunge.

Det är lika bra att jag får det sagt; Shrek 3 är en besvikelse av ganska stora mått. Det är i likhet med sina föregångare en hejdundrande snygg film rent visuellt. Ljussättning och detaljrikedomen är sagolik. I dubbel bemärkelse. Däremot imponeras jag inte av storyupplägget och den fantasi och berättarglöd som tidigare filmer haft känns nu som tomgångskörning utan den där glimten i ögat. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad som är fel men det är något med dialogerna där det känns som om det som tidigare var humor som växte underifrån nu känns tillrättalagt och kommer ovanifrån, om ni förstår vad jag menar.

Har man tänkt titta på Shrek den Tredje tillsammans med familjen så kan jag nog rekommendera den, framförallt om man har småttingar närvarande som (tack och lov) inte utvecklat färdigheterna att skilja ut vad som är styltiga repliker och oföljsamt manus. Funderar ni på att införskaffa den till er själv nödgas jag protestera för det är den inte värd. Satsa hellre på att hyra den.

2-discaren från Paramount innehåller prima-ballerina bild och ljud. Extramaterialet har jag i ärlighetens namn inte gått igenom så noga vilket inte enbart beror på lathet utan att det mest verkar innehålla interaktiva barnpyssel vilket jag självklart är alldeles för tuff för.

Shrek 3
      Shrek 3
      Shrek 3