See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Silent Night

Silent Night

Det är nu mer än 20 år sedan den legendariske actionregissören John Woo sist provade lyckan i Hollywood, något som bekant resulterade i en rad charmerande kalkonrullar. Face/Off, Mission Impossible 2 och Broken Arrow bara för att nämna några, innan han avslutade sin USA-turné med den fantastiskt mediokra Paycheck under mitten av 2000-talet och sen tackade för sig. Snipp, snapp, snut - så var sagan slut, eller?

Nej, inte riktigt, och lagom till säsongens festligheter så har Woo förberett en av sina sedvanligt patenterade, stenhårda smällkarameller. Fylld till bristningsgränsen med allt det som över åren kommit att definiera honom och blivit hans traditionella signum. Utstuderad, blodig action blandat med såpoperamässigt manus - lika delar Tre Kronor som Die Hard, rakt ner i mixern, serverat och pepprat med skandalöst hårda inzoomningar.

Det är en formula som fungerat väl för Woo, även om han aldrig lyckats överträffa sina glansdagar från slutet av 80-talet med de stilbildande The Killer, A Better Tomorrow och Hard Boiled. Ett mäktigt arv, och något som Silent Night kanske föga förvånande aldrig ens kommer i närheten av att leva upp till även om regissörens klassiska kännetecken gör sig påminda med jämna mellanrum.

För precis som i många av Woos andra filmer är hämnd ett centralt tema med den stumme Brian Godlock, här porträtterad av Joel Kinnaman, som ger sig ut på jakt efter de gangsters som bragte hans son om livet, och mer komplext än så blir det aldrig. På gott och ont. Vad som följer är, i likhet med vad vi redan fått serverat femtioelva-tusen gånger, våld, explosioner och absurda mängder pang-pang.

Silent Night
      Kinnaman är arg och skjuter saker.

Med andra ord, inget nytt under solen om du sedan tidigare är välbekant med Woo, eller de senaste årens våg av gun-fu-rullar. Huruvida detta är något positivt eller negativt beror väl helt på hur trött du är på genren, och det är knappast som att Silent Night kommer med värst mycket nytt till bordet. Allt som serveras fram här är variationer eller kopior av scener du med största sannolikhet redan sett tidigare.

Tyvärr är det inte bara innehållet i Silent Night som stinker av återvunnet kompostmaterial, utan så även utförandet. Woo som ju normalt kännetecknas av sina stilfulla actionscener är här sällsamt avtrubbad och grå. Med en kamera som stressigt flänger runt och aldrig tillåts dröja kvar vid våldsamheterna. Det känns billigt och städat på ett sätt som helt enkelt inte gifter sig värst väl med vad (jag misstänker) Woo egentligen vill åstadkomma med Silent Night.

Men den största av kardinalsynder här, är det faktum att Kinnamans stumma roll aldrig egentligen utnyttjas till något speciellt och rollfiguren reduceras därmed bara till ännu en av de många tysta hämnare vi redan sett i hundratals andra filmer - ett stilistiskt val. Rimligt då att även titeln är något som redan använts i en uppsjö av andra rullar genom åren, och därmed bara bidrar än mer till den identitetslösa sörja som Silent Night dessvärre representerar.

Allt eventuellt hopp om att detta på något vis skulle vara en ny renässans för John Woo är därmed omintetgjort. Detta är inte den efterlängtade comebacken från regissören som vi alla innerst inne hoppats på, och Silent Night förmår sig aldrig att ens nå upp till de lägsta av nivåer från Woos förra svängom i Hollywood. För detta är bara dåligt, en trött kopia ämnad för närmaste reaback i mellandagarna.

Gör dig själv en tjänst och skippa Silent Night. Det är julklappen som ingen frågat efter och en tvättäkta dussin-rulle som stinker från början till slut, helt berövad på all form av artistisk identitet med ett rent bedrövligt "manus". Detta är Eldorado-motsvarigheten till John Wick, ämnad för närmaste reaback.

02 Gamereactor Sverige
      2 / 10
      +