Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Skuggspel

Skuggspel

Michael Caine och Jude Law bråkar om samma brud i en smutsig uppgörelse

Dubbelt Oscarsbelönade Michael Caine spelar Andrew Wyke, en stenrik gubbe med en smått missnöjd fru som fallit för Milo Tindle (Jude Law) istället. När de två rivalerna till slut möts hemma hos Andrew i hans högteknologiska hus är det inga positiva vibbar som rör sig i luften. Milo gör allt för att övertyga gammelgubben att skicka in skilsmässoansökan men han har andra planer. Andrew tar täten i ett smutsigt rävspel med många vändningar och överraskningar.

Att se på Skuggspel känns som att kliva in i Moderna museét och samtidigt titta på en Shakespearepjäs. Med andra ord inte så filmaktigt och den är rätt så träig i mina ögon. Andrew och Milo står dessutom mest och jämför organen samt överdramatiserar till det yttersta så att resultatet blir en bisarr och osannolik historia. Det enda positiva med filmen är att den är snyggt filmad och rekvisitan är fantasifull. Att nobelpristagaren Harold Pinter fått fria händer med manuset gjorde dessvärre ingen större nytta. Skuggspel är en nyinspelning som inte behövde göras helt enkelt.

Skuggspel håller rätt så dassig bildkvalité. Jag trodde först det var fel på mina vanligtvis hyfsat skarpa ögon men lyckligtvis för egen del var det inte så, synd för filmen dock. Det ser omotiverat suddigt ut förutom i ett fåtal närscener. Filmen är inte heller någon färgexplosion. De stela färgerna och den urvattnade paletten är dock regissörens intention så det får väl vara. Hudtonerna ser också mysko ut. Svärtan får godkänt och Skuggspel är dessutom fri från smuts och irriterande artifakter. Filmen levereras på en BD-50 med AVC-kodec och formatet är 2,35:1.

Sony har slängt med ett Dolby TrueHD ljudspår som är riktigt trevligt. Skuggspel är mer som en teaterpjäs och dialogen är detaljerad och välplacerad. Användandet av surroundkanalerna ger ett leende på läpparna. Allt som händer i huset återges på ett läckert sätt. Basen får också arbeta en del och används där den behövs. Ljudet är Skuggspels höjdpunkt.

Skuggspel bjuder på två kommentatorspår, en bakom-scenen featurette och en kort dokumentär. Det första kommentatorspåret med regissören Kenneth Branagh och Michael Caine är mestadels en tillbakablick på originalet från 1972 och tilltalar nog mest fansen. Det andra med Jude Law är lite segt och träligt, inget att spendera tid på. Bakom-scenen featuretten är en klassisk variant med usel kvalité och framkallar kväljningar. Den sista dokumentären beskriver hur de sminkade Jude Law som lönnfet polis. För kort för att vara intressant. Allt extramaterial är lågupplöst.

5 / 10
      +
      Skuggspel är en halvt onödig nyinspelning av en gammal klassiker. Nu på Blu-ray