Svenska
Gamereactor
artiklar
EA Sports WRC

Snabba rallyintryck från EA Sports WRC

Det återstår nu ynka tre veckor innan teamet bakom Dirt, Grid och Formel 1-spelen släpper lös sitt första officiella WRC-spel och vi har såklart testkört förhandsversionen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ja. Jag har nu spelat det i ett par veckor och även om jag i brist på tid spridit ut min tillbringade tid på det jag varit mest nyfiken på, finns det för min del såklart massor av saker att säga om Codemasters första officiella WRC-spel. Tanken var först att skippa en förhandstitt och spara åsikterna till senare men här kommer nu en hop med rappa intryck från beta-versionen av det mest efterlängtade rallyspelet genom alla tider. Hur bra känns det? Vad kan vi förvänta oss av den färdigställda produkten?

EA Sports WRC
De nya Rally1-bilarna känns lite "safe" jämfört med många andra kärror.

Hur känns bilfysiken / körkänslan?
EA Sports WRC påbörjade sin bana som Dirt Rally 3.0 innan Codemasters vann budgivningen för att få göra det officiella WRC-spelet (en licens som KT Games prenumererade på under många, långa år) och det märks, tydligt. Jag har lagt över 1000 timmar (över 2000 timmar tillsammans med mina fyra simracingtokiga rallyvänner men då ska ju delar av den tiden fördelas över fem personer, såklart) i Dirt Rally 2.0 och kände igen mig direkt när jag redan i februari i år testade en tidig alpha-version av spelet. EA Sports WRC känns ganska exakt/precis som Dirt Rally 2.0 med lite mer detaljer och känsla i däckfysiken samt mer detaljerad Force feedback. Jag har utgått från mina Fanatec DD2-rattbasinställningar från Dirt Rally 2.0 och ändrat bara några få parametrar vilket säger massor. Kontakten med vägen och underlaget är bättre än i det förra spelet och framförallt hästlängder bättre än framförallt WRC Generations.

Här hittar du vår stora intervju med Codemasters

Detta är en annons:
EA Sports WRC
Grafiken är i förhandsversionen inte riktigt så bra som vi hoppats på. Dirt Rally 2.0 från 2019 är definitivt det snyggare spelet, här.

Hur känns sträckorna?
Sex av de 17 länderna som finns med i vår beta-version är ofärdiga och de får jag inte kommentera men de rallyn som här är mer eller mindre helklara har jag såklart kört igenom och sträckorna och kvaliteten på hur vägarna ser ut sett till kurvor, bredd, variation och utmaningsgrad är högre än i alla rallyspel som Codemasters tidigare utvecklat. Sträckorna är smalare och tightare, de är därmed mer utmanande och det känns inte riktigt som att bilarna går lika Wipeout-snabbt i det här spelet som de känns göra i Dirt Rally 2.0. Vilket såklart är en grundförutsättning när bredden på vägarna är två meter snävare än i Dirt Rally 2.0. Det märks såklart att Codemasters arbetat hårt för att återskapa sträckorna från verklighetens WRC-kalender och jag uppskattar att mängden tekniska kurvor flerdubblats jämfört med det förra spelet. Det finns gott om sträckor i framförallt Italien, Chile, Mexiko samt Portugal som innehåller tre gånger så många kurvor som de kurvtätaste Dirt Rally 2.0-vägarna och det gillar jag verkligen.

EA Sports WRC
"204 sträckor" är i grunden 33 långa sträckor baserade på 60 mil unik väg som sen kapats, spegelvänts och delats upp.

Har asfaltsfysiken förbättrats?
Ja, det har den. Den enskilt största minuspunkten i Dirt Rally 2.0 enligt de allra flesta spelare var körkänslan på asfalt som upplevdes som "floaty", som att bilen svävade några centimeter ovanför vägen och den delen är förbättrad, här. Jag anser väl efter att ha kört ett tiotal asfaltssträckor i EA Sports WRC att det fortfarande kan bli bättre sett till grepp och Force feedback mot asfalten men bättre, det är det.

Detta är en annons:

Hur känns de nya Rally1-bilarna?
De känns rappa, lätta och kraftfulla men de känns också lite för klistrade mot vägen tack vare all modern aerodynamik och detta gör att jag under mina timmar med förhandsversionen hellre kört äldre bilar, faktiskt. Det märks också att Ford, Toyota och Hyundai inte tillåtit för realistiska skador på sina nuvarande WRC-bilar (dålig publicitet om de trasas sönder och samman vid krasch, antar jag) och detta gör att de tål mer än andra bilar, något som jag upplevt som märkligt och dåligt under mina timmar. Bästa bilen som jag hittat i spelet såhär långt är helt klart Loebs klassiska Citroën Xsara. Den är otroligt rolig att köra och erbjuder fantastisk chassidynamik och tonvis med vridmoment.

Phil Mills är inte längre kartläsare, men håller noterna samma eller högre kvalitet då?
Noterna är bättre. Klart bättre. De känns mer exakta och pricksäkra och de läses upp med bättre och mer exakt timing än i Dirt Rally 2.0. De slarviga och ofta felaktiga noterna i framförallt Skottland från det förra spelet lyser helt med sin frånvaro här och Jonathan Jackson gör ett lysande jobb med att läsa upp dem. Kartläsaren från WRC Generations (KT Games sista officiella WRC-spel) som låter som en förstoppad slagskeppskapten från tidigt 1600-tal är alltså inget som Codemasters lånat in, turligt nog.

Grafiken och ljudet då?
Vare sig grafiken eller ljudet håller samma höga klass som i Dirt Rally 2.0 just nu vilket är lite av en förhandsbesvikelse. Tyvärr. Designen är mindre bloom-dränkt och skogarna känns mer "simulatoraktigt verkliga" om du så vill men texturarbetet samt detaljrikedomen är sämre och mer primitiv än i föregående spel som snart fyller fem år, och det hoppas jag såklart att Codemasters kan polera upp lagom till release. När det gäller ljudet är det lite av en mixpåse sett till kvalitet, också. Det finns absolut bilar som låter otroligt bra här men det finns också bilar som saknar det där reverb-dränkta, mekaniskt hårda, högljudda vrålen från Dirt Rally 2.0 vilket jag hoppas kan ordna upp sig lagom till premiären. Det behövs mer reverb, mer vinande diffar, mer högljudda motorer, avgasknallar och framförallt grussmatter mot bilarnas underreden. Det behövs också mer "global illumination" via Unreal-motorn och mer detaljerade marktexturer.

Här hittar du vår stora intervju med Codemasters

Relaterade texter

EA Sports WRCScore

EA Sports WRC

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Teamet bakom Dirt Rally 2.0 rullar nu ut sitt första officiella WRC-spel och redaktionens egen rallydåre har delat ut betyg...

Snabba rallyintryck från EA Sports WRC

Snabba rallyintryck från EA Sports WRC

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Det återstår nu ynka tre veckor innan teamet bakom Dirt, Grid och Formel 1-spelen släpper lös sitt första officiella WRC-spel och vi har såklart testkört förhandsversionen...



Loading next content