
Om vi bortser från att det är väldigt taskig tajming för Sega att släppa Sonic Racing: Crossworlds nästan samtidigt som Mario Kart World, så ser spelet faktiskt väldigt bra ut. Dessutom saknas ju Marios kart-eskapader till PC, Playstation och Xbox där det rimligen finns många som är sugna på maskotracing.
Utöver tjusig grafik, gratis DLC-karaktärer, ett kul koncept och cross-play så är dock det stora frågan om det är kul att spela. Tidigare delar i Sonic Racing-serien har ju varit utvecklade av Sumo Digital, men nu har Sonic Team själva axlat ansvaret för utvecklingen - men har de racingkompetensen som krävs?
Lyckligtvis verkar de åtminstone tycka det själva. I en intervju hos 4Gamer (via My Nintendo News) avslöjar producenten Taki Ryuichi och creative director Kohayakawa Masaru att det finns bra med erfarenhet att luta sig mot:
"It was entirely thanks to the Initial D development team that, in Sonic Racing, we were able to implement the gameplay which they'd been honing for years - and it was because of them that we were able to carry on with developing the game."
Initial D är en serie arkaddoftande racingspel baserade på mangan/animén med samma namn, vilka kunnat avnjutas främst i japanska arkadhallar. Första spelet kom redan 2002 och sista så sent som 2021 (totalt 13 titlar), och populariteten tyder onekligen på att det har gott om fans.
Sonic Racing: Crossworlds släpps den 25 september till PC, Playstation, Switch och Xbox och då får vi se om Sonic Team levererar en värdig utmanare till Mario Kart World.