
Jag satt och skrev min nattliga blogg när det plötsligt dök upp rubriker med ett riktigt dystert budskap. Jason Schreier hade avslöjat att Sony lagt ner två riktigt stora projekt utvecklade av Bluepoint respektive Bend. Det är två högt älskade utvecklare som folk haft ögonen på i åratal, där förstnämnda är kända för sina suveräna remakes, medan sistnämnda charmade spelvärlden med det unika Days Gone.
Båda är intressanta och det har varit mycket snack om dem senaste åren, där diskussionerna kring Bluepoint främst handlat om vilket spel de ska göra härnäst. Länge drömde folk om remakes på Bloodborne, Metal Gear Solid, Killzone 2 och Silent Hill 2 - innan det bekräftades att det är ett originalspel och alltså inte en remake. Därefter har spekulationerna istället kretsat kring om det är en befintlig spelserie eller någon helt ny sådan.
För Bend har snacket varit mer tragiskt. Studion ville så gärna göra Days Gone 2 efter att det första (och enda) spelet i serien passerade nio miljoner sålda exemplar år 2022. Men Sony vägrade, Bend-höjdarna hoppade av - med hårda ord i media - och de decimerades till en hjälpstudio. Först några år senare bekräftades att de har något nytt på gång som de nu arbetat på lång tid.
Exakt vad Bend jobbade på vet vi inte, men i fallet Bluepoint var det ett God of War-äventyr. Båda dessa var så kallade live service-spel, och hade alltså något slags onlinekomponent och var designade för att kunna spelas under väldigt, väldigt lång tid med ett kontinuerligt tillflöde av innehåll, mikrotransaktioner, säsongspass och annat som hör konceptet till.
När jag läser kommentarerna från er läsare är reaktionen i många fall "skönt". Och på ett sätt förstår jag det. Live service-spel kan vara väldigt underhållande och det är härligt att ha ett spel att återkommande spela med goda vänner som ett slags social happening. Men som jag varit inne på otaliga gånger är det oerhört svårt att lyckas få till ett framgångsrikt sådant spel och marknaden är inte så stor som man tror. De allra flesta projekt kommer alltså misslyckas.
Se bara hur många enormt påkostade titlar som lagts ner i förtid senaste åren som Square Enix satsning Babylon's Fall, Biowares tokflopp Anthem, Crystal Dynamics mediokra Marvel's Avengers, EA:s försök med Knockout City, Ubisofts påkostade XDefiant och såklart Sonys svindyra Concord. Sistnämnda kostade enligt de mest negativa beräkningarna över fyra miljarder kronor och innebar dessutom ett vaskande av sex års hårt arbete.
Alla har vi väl gjort något ibland som vi sedan tvingats slänga och känt bitterhet över att ha behövt göra något helt i onödan? Tänk då att skapa något kreativt på order uppifrån (i princip inga utvecklare vill självmant göra live service) som man lägger ner sin själ i, men som sedan bara slungas bort efter att ledningen kommit på andra tankar. Före detta Santa Monica Studio-medarbetaren Alanah Pearce sade det bäst:
"Tankarna går till alla som lider av den väldigt personliga förlust det innebär att lägga ner all sin tid och energi på något - i flera år - bara för att få det inställt på grund av dåligt beslutsfattande från företagets sida."
Nu ska Sony tillsammans med Bend och Bluepoint försöka komma på vad de ska göra härnäst. I dagsläget har ingen av dessa båda studios lagts ner, men jag tror vi lugnt kan utgå från att flera framträdande personer helt enkelt sagt upp sig som en reaktion på ett övertramp som detta, och de som ändå är kvar, är naturligtvis ganska demoraliserade. Dessutom... hittas inga nya uppdrag så befarar jag att i synnerhet Bend ligger riktigt risigt till.
Men låt oss återkomma till pengarna. Det nedlagda God of War-spelet ska enligt Schreier innebära att arbete motsvarande 250 miljoner dollar just spolats ner i toaletten. Jag skulle tro att Bend-titeln ändå var något billigare, men eftersom även det är ett storspel i live service-genren som varit under utveckling i åratal, skulle jag ändå gissa att det kostat i runda slängar 200 miljoner dollar.
Till detta kan vi då alltså lägga till uppemot 400 miljoner dollar för Concorde, och för ganska exakt ett år sedan drogs proppen ur för The Last of Us Multiplayer, ett Naughty Dog-spel som varit under utveckling även det i åratal. Här skulle jag tro att kostnaden snarast legat på över 250 miljoner dollar eftersom det är Sonys främsta studio. Som för att göra allt värre köptes Bungie år 2022 för 3,6 miljarder dollar där Sony framför allt var ute efter online- och live service-kunnandet. Bungie har sedan dess inte levererat överhuvudtaget, dragit med stora interna bråk, missat alla sina finansiella mål, försenat alla projekt och idag hävdar många analytiker att Sony betalade alldeles för mycket för studion.
Men "bara" The Last of Us Multiplayer, Concord, God of War-spelet och vad nu än Bend jobbade på borde innebära i runda slängar elva vaskade vaskade miljarder kronor (en miljard dollar) på bara ett år, möjligen mer, men knappast mindre. Då har jag inte ens räknat med titlar som live service-rebooten av Twisted Metal som lades ner i februari och London Studios fantasy-multiplayerspel samt annat som inte bekräftats. När förre Sony-chefen Jim Ryan inledde sina liveservice-satsningar sade folk att det kvittade lika eftersom de ändå skulle få sina singleplayer-spel precis som förr, ungefär som att alla studios skulle mer än fördubblas i storlek med bibehållen kompetens för att därefter göra dubbelt så många spel.
Idag ser vi tydligt resultatet. Astrobot var enda utpräglade singleplayer-spelet som kom under hela 2024 från Sonys egna studios, och kollar vi på 2025 bland bekräftade titlar så är Ghost of Yotei det enda vi hittar. Att jämföra med konsolkonkurrenterna brukar alltid reta folk, men Nintendo lär ha ett fullkomligt brutalt år med sin nya konsol, och Microsoft lassar på med Avowed, South of Midnight, Fable och The Outer Worlds 2. Mer lär tillkomma från alla parter, men klart är att det Sony vi idag ser är en helt annat utvecklare och utgivare än för bara fem år sedan.
Det är nu en gigant som sitter ganska tryggt i sin sadel och jagar nästa Fortnite-succé för att nå en ny grupp spelare, medan fansen bönar och ber om mer av det som fick dem att skaffa en Playstation till att börja med. Jag tycker det här känns riktigt oroväckande. Nintendo har sin nisch med billigare spel som säljs i drivor för höga priser, men har flera gånger visar på sårbarheten med detta. När Wii U inte lockade så rasade allt. Är Switch 2 en given succé? Kanske, kanske inte...?
Microsoft har å sin sida via dålig konsolförsäljning och stora uppköp hamnat i sitsen att de inte längre har råd att bara släppa sina spel till egna formaten och har tydligt börjat bredda sina lanseringar, så till den milda grad att man kan fråga sig om de längre alls har exklusiviteter. Det här för med sig faror även för Playstation-spelarna.
Att utgivarna ska vara villiga att göra konsolversioner av sina spel, bygger på att det finns folk som vill köpa dem. Även om Playstation och Xbox är två olika format, så är det i princip en version utvecklarna gör och som relativt lätt kan köras på båda familjerna (Playstation 5 och Pro-konsolen samt Xbox Series S och X). När denna publik krymper främst på grund av Xbox samtidigt som PC växer så det knakar och Sony rycker bort de främsta argumenten att skaffa deras konsoler - så får vi ett tänkbart framtida scenario som genuint skrämmer mig. Jag är nämligen inte alls övertygad om att alla Playstation 5-spelare kommer rusa ut och köpa en Playstation 6 när den kommer (bara för att ingen ska bli arg och fokusera på fel saker, så känner jag givetvis detsamma inför Xbox, även om mycket talar för att den slutar generationen bättre än den började, medan det för Sonys del idag känns tvärtom), för pengarna får man en riktigt bra PC idag dit Sonys titlar ändå kommer och dessutom då kostar mindre pengar.
Så. För att knyta ihop säcken önskar jag verkligen att Jim Ryans i mitt tycke ganska eländiga arv med ett enormt fokus på återutgivningar och live service ska ses över ordentligt och strategierna finslipas. Men jag är inte hoppfull. Förra året släpptes två nya versioner ur Horizon-serien samt ett Lego-spel som även kom till konkurrentens format och i år ryktas en live service-version av serien vara på väg. Och för bara knappt tre veckor sedan sade nye Playstation-chefen Hermen Hulst att "vi kommer fortsätta fokusera på att utveckla live service-titlar".
Att döma utifrån kommentarer på sociala medier och även här på sidan är jag långt ifrån ensam om att sakna det Sony som arbetade för att få det att kännas som att jag som spelare var viktigast. Det tror jag trots allt väldigt få känner idag, i en tid där det är uppenbart att aktieägarna kommer först i jakten på nästa live service-succé oavsett hur många miljarder kronor som måste vaskas medan spel läggs ned och gamers tittar på tomma releaselistor.