Terminator 2: Judgment Day

Terminator 2: Judgment Day

Arnold Schwarzenegger smiskar kvicksilverrobot i ännu en återutgivning. Fast nu på en Blu-ray med högupplöst bild och ljud

Jag kommer så väl ihåg det. En kylig septemberkväll för 18 år sedan väntade två nervösa 13-åringar utanför världens sunkigaste biograf, gamla Sandrews i Borlänge. Målet för kvällen var givetvis Terminator 2-premiären men med 15-årsgräns var en lyckad kväll inget garanterat. Efter diverse diskussioner om födelseår kom vi dock in och två och en halv timme senare ramlade vi ut. Omtumlade efter en av filmhistoriens allra bästa actionfilm, någonsin.

Sju år efter den första Terminator-filmen som nådde måttliga framgångar bestämde sig filmbolaget Carolco och regissören James Cameron för att slå till med storsläggan. Med en på den tiden groteskt stor budget på 100 miljoner dollar anlitades åter igen muskelberget Arnold Schwarzenegger och Linda Hamilton för att ännu en gång ta upp kampen mot Skynet. I rollen som den unge John Connor fick vi se en ny bekantskap, Edward Furlong.

Terminator 2: Judgment Day utspelar sig 10 år efter första filmen men inleds med en blick in i framtiden. År 2029 ligger mänskligheten surt till. Robotarna ledda av datornätet Skynet håller på att förinta de sista människorna men motståndsrörelsen med dess ledare John Connor håller ställningarna, knappt. För att en gång för alla få slut på motståndet skickar Skynet superroboten T-1000 (Robert Patrick) tillbaka i tiden för att döda John när han är ung. Men motståndsrörelsen kontrar med att skicka en tillfångatagen och omprogrammerad T-800 (Arnold Schwarzenegger) som beskyddare. Tillsammans med Sarah Connor (Linda Hamilton) och John Connor den yngre får de visa vad de går för när T-1000 visar musklerna.

James Cameron med den lyckade efterföljaren Aliens i bagaget lyckades slå ännu ett serve-ess och levererade åter igen en efterföljare som överträffade föregångaren. Den första Terminator-filmen med sitt relativt tempofattiga b-filmsbetonade upplägg ligger förvisso högt upp på min lista, men i Terminator 2 togs flera kliv på kvalitétsstegen. Actionmästaren visade var skåpet ska stå och håller än idag snart två decennier senare ställningarna som en av de bästa actionfilmerna. Visst, det finns några irriterande logiska luckor och CGI-specialeffekterna håller inte precis i dagens konkurrens men det är lätt förlåtet.

Terminator 2: Judgment Day var filmen då Arnold Schwarzenegger blev one-liner-sprutande mördarrobot med alla. "I'll be back" och "Hasta la vista, baby" har nog yttrats fler gånger än ordet Amen vid den här tidpunkten. Synonymt med Terminator-filmerna är också Sarah Connor. Linda Hamilton gör en strålande insats och snorungen Edward Furlong får jag nog erkänna gör ett hyggligt jobb. Men glöm inte Robert Patrick som spelar überroboten T-1000. Läskigare blick får man leta efter. Terminator 2: Judgment Day på Blu-ray är actionfilm när det är som bäst.

Få äldre filmer har varit så efterfrågade på Blu-ray som Terminator 2: Judgment Day. Vem vill inte se världshistoriens ballaste film med bästa möjliga bild liksom. Redan när DVD-formatet gjorde sitt intåg i slutet på 90-talet var jag framme och införskaffade den allra första T2-filmen på formatet. Det var en halvdassig historia med klent ljud och smutsig bild. Fast det åtgärdades i och med den urläckra Ultimate Edition vid millenieskiftet. Men båda dessa är nu saftig frånsprungna av Blu-ray versionen.

Terminator 2 på Blu-ray är en trevlig bekantskap med bra djup, fin dynamik och träffsäker kontrast. Närscenerna har riktigt bra skärpa fast några avståndsscener och specialeffekterna lider av något mindre detaljrikedom och knasig kontrast. Det brusar även stundtals men det bidrar till filmkänslan om jag ska vara ärlig. Färghanteringen är stabil. Det stålblå-tonade filtret har en tilltalande look och färgerna har bra fyllighet. Svärtan överraskar också. Någon har även tagit fram stora tvättsvampen. Här finns inte en tillstymmelse till smuts eller pixelfel. Terminator 2: Judgment Day på Blu-ray är en häftig upplevelse trots sina brister. Filmen levereras på en BD50 med VC-1 kodec och formatet är 2,35:1.

Äntligen! Som Gert hade sagt. Det första Terminator 2-släppet på Blu-ray hade bara ett kasst Dolby Digital-spår att erbjuda, en skymf mot alla de fans som väntat i åratal. Men nu har Universal ryckt sig i kragen och slängt med en fantastisk DTS-HD Master Audio 6.1-ljudmix värdig filmen. Den främsta skillnaden mot Dolby Digital-varianten är tyngden. LFE-spåret låter ljusår mer trovärdigt och samspelar bättre med övriga högtalare.

Ljudet i Terminator 2: Judgment Day är vräkigt, på gränsen till påfrestande men med rätt humör är det ren njutning. Surroundhögtalarna används flitigt. Kanske inte lika omslutande som dagens häftigaste actionfilmer men för att vara en arton år gammal film helt superbt. Dialogen är tydlig och klar samt välplacerad över center och fronthögtalarna. En av filmens stora höjdpunkter är Brad Fiedels numera klassiska musikstycken som smeker örongångarna. Terminator 2: Judgment Day på Blu-ray är filmnostalgi på hög nivå och nu dessutom högupplöst samt med bästa möjliga ljud. I'm in heaven.

Universal har slängt med två stycken kommentatorsspår. Det första med regissören James Cameron och manusförfattaren William Wysher är riktigt intressant och skojig. Det andra befolkas av alla möjliga. Allt från skådespelare till produktionsassistenter får säga sitt, inte så dåligt faktiskt. Det finns två stycken borttagna scener också. Det är de klassiska T-1000 söker igenom Johns rum och en gammelsminkad Linda Hamilton gaggar i framtiden.

På den Blu-ray-exklusiva fronten finns det hur många Picture-in-picture-spår som helst. Tyvärr innehåller de mest gammal skåpmat från de tidigare DVD-releaserna men man kan inte begära så mycket mer faktiskt. Förutom infogade videoklipp finns även alternativet att läsa manuskriptet samtidigt som filmen eller varför inte ta en quiz, för er som tror er veta allt. Det finns en BD-Live-sida också men den innehåller inte mycket för tillfället.

8 / 10
+
Actionfilmernas actionfilm med kompetent bild och tungt ljud