The Doors

The Doors

Val Kilmer som The Doors mytomspunna frontfigur Jim Morrison, kan det vara nåt? HD-galningen Johan tar reda på.

Under det glada 60-talet frodades perversa nymfomaner och trivseldroger tillsammans likt en sällan skådad symbios. Årtiondet för det stora frigörandet var händelserikt på många sätt och flertalet av de idag mytomspunna och kultförklarade banden såg dagens ljus. Den mycket kompetente men lika mycket omdiskuterade regissören Oliver Stone var i Vietnam under slutet av 60-talet och spenderade mycket tid med att lyssna på The Doors. Så pass mycket att han bestämde sig för att göra en film om dem.

Oliver Stones skildring av The Doors och Jim Morrison ska tas med en nypa salt. Han har tagit sig oerhörda friheter med sin tolkning och de övriga bandmedlemmarna tog snabbt avstånd från den. Att titeln heter The Doors är vilseledande. Den borde istället heta livet om Jim Morrison eller något annat fyndigt. För bandet hamnar verkligen i skymundan. Att göra film av ett så komplext band som The Doors är komplicerat och tyvärr lyckas inte Oliver Stone hela vägen. Till exempel skildrandet av mötet med Ray Manzarek på stranden, Den scenen är olidligt töntig.

Fast skådespeleriet är det inget större fel på. Val Kilmer tillhör inte en av mina favoritskådisar, hans dryga överlägsna sätt irriterar men i The Doors gör han en av sina allra bästa rollprestationer. Val levde sig in i rollen som Jim Morrison i ett år inför filminspelningen. Han spelade även in några Doors-låtar som han sen spelade upp för Oliver Stone, som inte kunde skilja dem åt, imponerande. Som film klarar sig The Doors hyfsat men Oliver Stones oförlåtligt missvisande bild av verkligheten ger en bitter eftersmak.

Bilden i den 18 år gamla The Doors visar ålderstecken. Skärpan är inte den bästa och steget från DVD-kvalité känns inte speciellt stort. Färgerna är något smetiga, de är inte alls konsistenta utan läcker både här och där. Filmen har ett chokladaktigt utseende. De bruna och gula nyanserna är tydliga. Men bilden är för övrigt ren och stilig. Svärtan är riktigt hygglig och bruset inte alls påträngande. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 2,35:1.

The Doors får sitt ljud från en musiktung Dolby TrueHD-ljudmix som gör sitt jobb men inte mer. Dialogen är kristallklar och välplacerad. Musiken har som sagt en huvudroll och det låter hyggligt. De använder surroundhögtalarna på ett snyggt sätt under konserterna och närvarokänslan finns där. Men det låter en aning platt och musiken saknar tyngd. Användandet av baskanalen gör mig lite besviken. Den används knappt alls, tråkigt. The Doors låter godkänt men inte som jag hade hoppats.

Det finns en hel del extramaterial på skivan. Bland annat ett kommentatorsspår med Oliver Stone. Han guidar oss igenom filminspelningen men det är förvånansvärt segt och tråkigt. Dokumentären "Road to Excess" som klockar in på drygt 38 minuter handlar mestadels om Jim Morrison men även en del om produktionen. Intressant och kvalitativ. I den 19 minuter långa "The Doors in L.A" får vi se bandmedlemmarna Robby Krieger och John Densmore snacka om bandet, även den riktigt sevärd med en hel del intressanta anekdoter.

För de som vill se mer av filmen finns ett 44 minuter långt klipp med borttagna scener. Fast en del av tiden går åt till presentation av scenerna, för att vara petig. De är hela 14 stycken till antalet och visar bland annat en annan, mer känslig sida av Jim. Fast filmens 140 minuter speltid räcker gott och väl. Det finns även en kort 6 minuter lång standardfeaturette som bör undvikas samt ett gäng med trailers. Allt extramaterial är lågupplöst.

5 / 10
+
Välregisserad men inte helt rättvis bild av The Doors. Bilden visar ålderstecken och ljudet får knappt godkänt.