Svenska
Gamereactor
filmrecensioner
The Last Duel

The Last Duel

Hockeyfrillor, pottfrisyrer och systematisk kvinnoförtryck är att vänta i Ridley Scotts medeltida rättegångsdrama. André delar ut betyg...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Filmen:
Förutom ikoniska science fiction-verk har mästerregissören Ridley Scott också gjort sig känd för sina historiska gestaltningar och med The Last Duel markerar han sin återkomst till den gyttjiga, blodiga medeltiden som han så väl har skildrat tidigare. Filmen är baserad på den sanna historien om två bästa vänner som slåss till döden för att återupprätta sina namn. Den hederliga riddaren Jean De Carrouges (Matt Damon) utmanar väpnaren Jacques Le Gris (Adam Driver) efter att hans fru Marguerita (Jodie Comer) påstår att Le Gris våldtog henne, vilket leder till Frankrikes sista lagliga duell.

HQ

För den som gillar Scotts historiska gestaltningar känns nog det mesta välbekant när man väl introduceras till de gråa blodsprutande bataljerna, men berättandet visar sig inte den mest ärliga när flera detaljer plötsligt suddas bort för att måla upp olika varianter av samma historia. Filmen tar istället steget längre och problematiserar i synnerhet de manliga huvudrollerna. Efter en tragglig, expositionstung början kommer berättelsen igång i form av en rättegång från tre olika perspektiv: De Carrouges, Le Gris och Marguerita själv. Sanningen om våldtäkten varierar alltså tack vare de opålitliga berättarna, där de små skillnaderna blir direkt avgörande i jakten på sanningen. Blickar blir kyligare, kyssar blir mer intensiva och i vissa fall hoppar vissa av berättarna över scener när det inte passar dem, som om det hela har förträngts för att inte ta isär sina världsbilder. Detta är vad som gör att The Last Duel sticker ut från mängden och gör det hela till mer än bara en ordinär hämndhistoria om självklara hjältar och skurkar.

The Last Duel
Det är inte en actionfilm, men när det väl ryker till på slagfältet kan det bli riktigt brutalt

Matt Damon övertygar som en olycksdrabbad riddare som ser sig själv som den orättvist behandlade hjälten i sin egen saga, medan Driver är fullständigt lysande i rollen som en man som har svårt att bevara sin lojalitet till sin älskade vän när politiken kommer emellan. Ben Affleck är också helt fantastiskt vidrig som Pierre, en arrogant greve som inte direkt söker någon förlåtelse för sina synder och köttsliga begär. Det är dock Comer som stjäl showen när vi väl får se händelserna från hennes ögon och det blir snart uppenbart att hennes perspektiv blir den avgörande när duellen väl blir av. Med tanke på kvinnors förtrycka roll genom historien är det en väldigt passande historia att berätta i dagens klimat som ju kretsar mycket kring tystnadskulturen och Comer står för de starkaste emotionella scenerna. Ibland kan jag tycka att Comers perspektiv är något överförklarande till skillnad från de manliga huvudrollerna och filmens absolut sista sekunder tar ifrån det bitterljuva slutet, men samtidigt är ju poängen att hennes perspektiv förblir tidlöst just på grund av samtidens utveckling - även om påminnelsen inte direkt är den mest chockerande.

The Last Duel är en engagerande och svårmodig historia som bryter ner den manliga hjältefiguren och som senare leder till en bitterljuv sista strid som verkligen sammanfattar det medeltida tänket. Tittaren blir vittnen till den obekväma sanningen och är en film som tillåter lite mer komplexitet under de tunga rustningarna. Även om mycket av dialogerna tyngs av exposition och den första timmen är klumpig är det samtidigt svårt att motstå Scotts påkostade historieepos, som här undviker att romantisera riddarsagor och sparkar in oss till en obarmhärtigt medeltid värld med mörka moderna paralleller.

Detta är en annons:
07 Gamereactor Sverige
7 / 10
+
Ridley Scotts bästa film sedan The Martian
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Relaterade texter

The Last Duel

The Last Duel

FILMRECENSION. Skrivet av André Lamartine

Hockeyfrillor, pottfrisyrer och systematisk kvinnoförtryck är att vänta i Ridley Scotts medeltida rättegångsdrama. André delar ut betyg...



Loading next content