The Last Voyage of the Demeter

The Last Voyage of the Demeter

Det blir blodigt, här. Klassiskt och blodigt och även om André Øvredal tar sig lite för stora friheter sett till originalstoryn är Hegevall nöjd med Draculas senaste blodparty...

Jag tål verkligen inte dagens vampyrgenre där de där glittrande, ångestfyllda, svårmodigt emo-klädda tonårsvampyrerna från Twilight i princip influerat och inspirerat det mesta som släpps. Jag hatar det där. Vampyrer är för mig inte särskilt sexigt (även om Tom Cruise version av Lestat är det) utan grisigt dödliga och bloddrypande otäcka, vilket i mångt och mycket gått förlorat de senaste 15 åren. Lyckligtvis är denna film lite som ett motgift mot denna hemska trend och det är absolut en av sakerna som jag uppskattar med The Last Voyage of the Demeter.

Storyn är baserad på "The Captain's Log" vilket är det sjunde och enligt mig bästa kapitlet i Bram Stokers fantastiska 1800-tals-klassiker om Dracula. På flera sätt än ett är detta den första "found footage"-berättelsen i världshistorien och en rysligt suggestiv, effektiv och läbbig sådan som inleds med att en grupp brittiska poliser lokaliserar ett uppspolat skeppsvrak på stranden till Dover och i vraket finner de kaptenens dagbok, som berättar historien om hur en särskild kista i fraktutrymmet huserar en ljusskygg, blodsörplande demon vars enda drivkraft är att döda.

The Last Voyage of the Demeter
Straight Outta Compton-stjärnan Corey Hawkins är toppen i huvudrollen.

Dracula är en av mina favoritböcker och jag älskar verkligen kapitel sju. I bokförlagan byggs en kyligt mörk stämning upp och Dracula som best visar sig i stort sett aldrig. Den här delen av boken innehåller väldigt lite rent blodsugande och därmed ovanligt då mord, vilket skapar en variation och balans mot resten av kapitlen som blir till ett slutgiltigt bevis på vilken stilsäkert skicklig författare han verkligen var, mister Stoker. Filmens story inleds precis som i boken men tar sig sen en del friheter då Dracula blottar sitt undernärda jag klart mer, aldrig rör sig bland sjömännen i "mänsklig form" och aldrig interagerar med någon annat än de stackars satarna som han tömmer på blod. The Last Voyage of the Demeter är en klassisk och typisk skräckfilm medan kapitlet The Captain's Log inte är en skräckhistoria enligt de mest typiska av genreklyschorna.

I och med detta borde jag kanske ogilla denna film, för det hade naturligtvis gått alldeles utmärkt att förhålla sig mer och bättre till originalhistorien men det där går att se på, på två olika sätt kan jag tycka. BBC-serien Dracula från 2021 innehåll tre avsnitt baserade på samma kapitel och den delen var det bästa som BBC hade att erbjuda, där. Att upprepa samma sak igen, med andra skådespelare, hade varit klart mindre effektivt än att måla upp Dracula som en våldsam djävulsdemon som sätter skräck i ett helt fartyg, vilket är vad norska regissören bakom Trolljägaren här gör, och det fungerar väl.

The Last Voyage of the Demeter
Nu ska det mumsas sjömän! Klassiskt!

Dracula är obehagligt grisig, stygg som få och dödar likt ett riktigt monster. Det finns inga tjusiga kråsskjortor eller välfilade lillfingernaglar här utan bara ojämna huggtänder, grått skinn, svett, hår, blod och död. Uppbyggnaden är superklassisk, dialogen likaså och hela historien är väldigt förutsägbar, vilket i det hör fallet inte är ett problem. Jag gillade att The Last Voyage of the Demeter kändes gammaldags och njöt i stora drag av uppbyggnaden kring Draculas mumsande. Produktionsdesignen här är dessutom alldeles enastående bra med fantastisk design på Demeter, superbt kostymarbete och det snyggaste skräckfilmsfotot på flera, flera år. Det finns helt klart bättre rysare men allting innehållande Dracula tilltalar mig och på det stora hela är jag nöjd, här.

7 / 10
+
En klassisk film baserad på ett klassiskt kapitel ur en odödlig klassiker till bok med en klassisk skurk som suger klassiska mängder blod ur klassiska sjömän. Klassiskt, helt enkelt.